بسم الله الرحمن الرحیم 

با سلام به همراهان فرهیخته وبلاگ دروغ ها و خرافات ملحدین

با بررسی یکی از احادیث علمی  که جز حقایق کیهانشناسی اهل بیت است در خدمت عزیزان هستیم که بسیاری از جاهلان و دشمنان اسلام بر آن ایراد میگیرند و تمسخر میکنند که ما نشان خواهیم داد این جماعت مثل همیشه جاهل و نادان به مطلب هستند. 

این روایت را عده ای از علما مخالف صحت آن هستند و عده ای موافق و عده ای علم آن را به خدا واگذار کردند. به هر حال این روایت بسیار معتبر هست و ما معنای علمی آن را شرح خواهیم داد، امید است از جهالت دست بکشند ...

روایت این است :

متن حدیث: کافی، مجلد «روضه» ص 89 ط دار الاضواء؛ به شمارۀ 55 «مُحَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْأَرْضِ عَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ هِیَ؟ قَالَ هِیَ عَلَى حُوتٍ. قُلْتُ فَالْحُوتُ عَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ هُوَ؟ قَالَ عَلَى الْمَاءِ. قُلْتُ فَالْمَاءُ عَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ هُوَ؟ قَالَ عَلَى صَخْرَةٍ. قُلْتُ فَعَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ الصَّخْرَةُ؟ قَالَ عَلَى قَرْنِ ثَوْرٍ أَمْلَسَ. قُلْتُ فَعَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ الثَّوْرُ؟ قَالَ عَلَى الثَّرَى. قُلْتُ فَعَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ الثَّرَى؟ فَقَالَ هَیْهَاتَ عِنْدَ ذَلِکَ ضَلَّ عِلْمُ الْعُلَمَاءِ».

ترجمۀ ظاهری: اَبان بن تغلب که از بزرگان اصحاب و از دانشمندان معروف میان شیعه و سنی بود، می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: زمین بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: زمین بر یک ماهی قرار دارد

گفتم: آن ماهی بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: بر آب

گفتم: پس آن آب بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: بر صخره

گفتم: آن صخره بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: بر شاخ گاو راهور (گاوی که راه می رود و با نرمی راه می رود)

گفتم: آن گاو بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: بر «ثریا» {شرح معنی این لفظ خواهد آمد}

گفتم: ثریا بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: هیهات در این نقطه علم علما به جائی نمی رسد

 ترجمه علمی:

پیام علمی و عمیق این حدیث نیازمند چند مقدمه است:

مقدمه اول: در محضر یک حدیث هستیم که نه می توانیم آن را رد کنیم ( بسیار معتبر است) و نه می توانیم به معنی ظاهری و عوامانه آن بسنده کنیم. پس باید درصدد درک معنی عمیق آن باشیم.

مقدمه دوم: آیا اَبان بن تغلب با آن مقام علمی که امام باقر علیه السلام به او می گوید: «اجْلِسْ فِی مَسْجِدِ الْمَدِینَةِ وَ أَفْتِ النَّاسَ فَإِنِّی أُحِبُّ أَنْ یُرَى فِی شِیعَتِی مِثْلُک‏»: ای اَبان در مسجد مدینه بنشین و برای مردم فتوی بده که من دوست دارم میان شیعیانم مانند تو دیده شوند. و هنگامی که خبر وفات اَبان به امام صادق علیه السلام می رسد می گوید: «لَقَدْ أَوْجَعَ قَلْبِی مَوْتُ أَبَان‏» مرگ ابان قلبم را به درد آورد.

او از اصحاب امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام بود، و امام باقر شاگردانش را طوری تربیت می کرد که هیچ مسئلۀ علمی را بدون چون و چرا نپذیرند حتی در مسائل تعبدی فقهی می فرمود: من هر مسئله ای را که به شما می گویم دلیلش را از قرآن بخواهید تا برای تان بیاورم.

کنون پرسش این است: آیا چنین شخصی محتوای این حدیث غیر فقهی و کیهان شناسی را بطور تعبدی و با همین معنی ظاهری پذیرفته است؟ (که گفته شد این معنی ظاهری حتی با کیهان شناسی قرآن و اهل بیت علیهم السلام نیز سازگار نیست) و یا او قبلا مبانی و اصطلاحات ویژه ای از ائمه طاهرین دریافته بود که معنی واقعی و حقیقی این پرسش و پاسخ ها را دریافته بود و لذا به چون و چرا نپرداخته است⁉️ مبانی و اصطلاحاتی که به دست ما نرسیده است

نظر به ویژگی شخصیت او باید گفت همین صورت دوم صحیح است و متاسفانه دیگر شنیده های او از ائمه علیهم السلام به ما نرسیده است

مقدمه سوم: اکنون باید حدیث بالا را با استمداد از قرآن و منابع لغت معنی کنیم

مقدمه چهارم: قرآن همه کائنات (ما سوی الله) را در پنج بخش منحصر می کند: «لَهُ ما فِى السَّمواتِ وَ ما فى الارضِ وَ ما بَینَهُما وَ ما تَحتَ الثَّرَى‏»:

1- آسمان ها

2- ارض

3- آنچه در درون آسمان ها و ارض هست

4- ثری

5- تحت الثری (با توجه به معنی ثری یک تحت الثری هم وجود دارد، شرح داده میشود)

اکنون ببینیم جایگاه چهار واژه «حوت»، «ماء»، «صخره» و «ثور املس»  «ثری»  «تحت الثری» در این کائنات کجاست؟ برای این موضوع باید به منابع لغت مراجعه کنیم تا معنی درست این واژه ها روشن شود

 خب به معانی لغات بپرداریم که نشان دهیم چه تعابیر عمیقی وجود دارد و به طبع جهل ملحد آشکار شود

1- ارض: کره زمین

2- حوت: ماهی: موجودی که دارای شکل بیضوی- دیسکی دارد و دارای حجم ویژه است که در آب شناور است. اکثریت کهکشان ها بویژه کهکشان راه شیری که کره زمین ما در آن قرار دارد، به شکل هندسه بیضوی ماهی  گونه هستند. 

با استفاده تصاویر مادون قرمز از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا میتوانید شکل کلی کهکشان راه شیری را ببینید که هندسه کلی آن بیضوی شکل و شاخه ای که زمین در آن وجود داره نیز شبیه ماهی است و اگر به منظومه شمسی در تصویر نگاه کنید در شاخه ای قرار دارد که بسیار شبیه ماهی که مخصوص منطقه بین النهرین به اسم اسبله بین النهرین و نام علمی Silurus triostegus است، میباشد

 

در این تصویر تطبیق شکل هندسی ماهی اسبله بین النهرین و شاخه کهکشان راه شیری را میبینید که منظومه ما سوار بر آن است

 

https://solarsystem.nasa.gov/system/resources/detail_files/285_ssc2008-10b1.jpg 

https://solarsystem.nasa.gov/resources/285/the-milky-way-galaxy/?category=solar-system_beyond 

http://www.fishbase.ir/species/inland/Silurus_triostegus.html

اما تعبیر دیگر ممکن است مدار حرکت زمین به دور خورشید باشد که بصورت بیضوی شکل است 

 the Earth moves around the Sun in an extended circular or oval pattern. This is what is known as an "elliptical" orbit. 

حرکت زمین در اطراف خورشید در یک الگوی دایره ای یا بیضی گسترش یافته است. این چیزی است که به عنوان مدار بیضوی شناخته می شود.

https://phys.org/news/2014-11-earth-orbit-sun.amp

3- الماء: آب: جسم مایع لطیف که اشیاء دیگر در آن شناور می شوند

در قرآن «#فضا» به آب تشبیه شده است که در آن پر از انرژی است و کرات شناورند، می فرماید:

«وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ کُلٌّ فی‏ فَلَکٍ یَسْبَحُونَ».

و : «لاَ الشَّمْسُ یَنْبَغی‏ لَها أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَ لاَ اللَّیْلُ سابِقُ النَّهارِ وَ کُلٌّ فی‏ فَلَکٍ یَسْبَحُونَ»

کرات آسمانی در اندرون چیزی شناورند که می فرماید: «یسبحون»: شناورند، کنایه به آب و سیال بودن آن 

می دانیم که کرات، منظومه ها و کهکشان ها همگی در فضا که سیال است و اقیانوسی از انرژی شناورند؛ هیچ خلائی در کائنات نیست

فاصله کهکشان ها؛ خلال منظومه ها پر از انرژی است و همه کرات از آن جمله زمین ما در این اقیانوس انرژی شناورند (علم هم این را تایید کرده که هیچ خلائی نیست و همجا پر از انرژی است)

 Space is not empty. A point in outer space is filled with gas, dust, a wind of charged particles from the stars, light from stars, cosmic rays, radiation left over from the Big Bang, gravity, electric and magnetic fields, and neutrinos from nuclear reactions. As the book "Nothingness: The Science of Empty Space" by Dr. Henning Genz describes, space is also filled with two things we can't directly detect: dark matter and dark energy. Even if all these things could be removed and blocked out from a certain region of space, there would still be three things we could never remove according to Dr. Genz: (1) vacuum energy, (2) the Higgs field, and (3) spacetime curvature.

فضا خالی نیست.نقطه ای در فضای بیرونی توسط گاز، غبار، بادی از ذرات باردار ستارگان، تابش ستارگان، اشعه های کیهانی، تشعشع باقی مانده از بیگ بنگ، گرانش، میدان الکتریکی و مغناطیسی و نوترینوهای واکنش های هسته ای، پر شده است.

کتاب "هیچ چیز:علم فضای خالی" از دکتر Henning Genz شرح میدهد، فضا همچنین از دو چیز که ما نمیتوانیم به طور مستقیم انها را شناسایی کنیم، پر شده است: ماده تاریک و انرژی تاریک.

حتی اگر همه این ها را بتوان از یک قسمت مشخص از فضا برداشت، با توجه به سخن دکتر Genz، هنوز هم سه چیز وجود دارد که ما هرگز نمی توانیم  آن ها را حذف کنیم: (1) انرژی خلاء، (2) میدان هیگز و (3) خمیدگی فضا زمان

 http://wtamu.edu/~cbaird/sq/mobile/2012/12/20/what-keeps-space-empty/

اما نکته مهم در اینجا، که اعجاز علمی نهفته در حدیث امام صادق و قرآن را نشان میدهد، این است که فضا را به آب تشبیه کرده است که امروزه دانشمندان خود فضا را سیال و متحرک میدانند! در ادامه خواهیم دید

شگفتی علمی امام صادق و قران

آیه 40 سوره مبارکه یس؛ 

و لا الشمس نبغی لها أن تدرک القمر و لا اللیل سابق النهار و کل فی فلک یسبحون-

نه برای خورشید سزاوار است که به ماه رسد و نه شب به روز پیش میگیرد و هر کدام از آن‏ها در مسیر خود شناورند

نکته مهم در این آیه این است که از فعل "یسبحون" به معنی شناور بودن استفاده میکند که بیانگر معلق بودن کرات و سیال بودن فضا است

امام صادق هم زمین و کل کهکشان و کرات را استوار بر آب میداند که ویژگی آب سیال، مواج، متلاطم بودن آن است

اما علم چه میگوید : 

Finally, we know that space can ripple.

در نهایت می‌دانیم فضا می‌تواند متلاطم و مواج شود

Space Goo, You’re Swimming in It. How can space be a physical thing that ripples and bends, and what does that mean?

It means that instead of being like an empty room (a really big room) space is more like a huge blob of thick goo. Normally, things can move around in the goo without any problems, just like we can move around a room full of air without noticing all the air particles. But under certain circumstances, this goo can bend, changing the way that things move through it. It can also squish and make waves, changing the shape of the things inside it.

فضا چیست ❓ شما درون سیال فضایی (Space Goo) شناور (یسبحون) هستید

اگر فضا به صورت یک شئ فیزیکی باشد، این شئ فیزیکی چیست که می‌تواند متلاطم و خمیده شود، و معنی آن چیست؟ در این دیدگاه فضا، به جای شبیه بودن به یک اتاق خالی (یک اتاق واقعا بزرگ) بیشتر شبیه قطره‌ی خیلی بزرگی از #سیال_غلیظی است. به طور معمول، هر چیزی می‌تواند بدون هیچ گونه مشکلی در این سیال به هر سویی حرکت کند، درست مثل ما که در یک اتاق پر از هوا بدون توجه به ذرات هوا حرکت می‌کنیم. اما در شرایط خاص، این سیال می‌تواند خم شود، راه حرکت اشیا را در آن تغییر دهد، همچنین می‌تواند متلاطم شود و شکل اجسام درونش را تغییر دهد.

 http://m.nautil.us/issue/49/the-absurd/what-is-space

پس دیدیم همه چیز بر فضا (آب)  سیال استوار است که این تعبیر دقیق  علمی در زمان امام صادق بهترین تعبیر برای فهم ذهن های آن زمان بوده است

 

4 صخره: جسم و ماده فشرده و سخت:

همه کرات و کهکشان ها در درون آسمان اول هستند: «إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْکَواکِبِ» و: «وَ لَقَدْ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابیحَ»: و «وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابیحَ».

السماء الدنیا: آسمان پایین که نسبت به ما می شود آسمان اول

هفت آسمان تودرتو، واقعیت هستند نه فرضی و در واقعیت شان خیلی سخت و سفت و ماهیت شان مصداق صخره است که می فرماید: ایه 12 سوره نبأ «وَ بَنَیْنا فَوْقَکُمْ سَبْعاً شِدادا»: و در بالای سر شما هفت آسمان سفت و سخت بنا کرده ایم. پر از انرژی و توپر است بدون هیچ خلائی که مرزهای این اسمان ها بسیار سفت و سخت هستند و ایزوله هستند و همچنین بخاطر سرعت گسترشی که دارند از خارج چیزی در آن نفوذ نمیکند و یک فشار بسیار بزرگی در مرزهای آسمان میباشد

همچنین یکی از ویژگی های که انرژی پایسته است ایزوله بودن و بسته بودن سیستم هست که باید محکم و سفت باشد تا هیچ تبادلی با سیستم های دیگر نداشته باشد و تعبیر به صخره شدن نزدیکترین تعبیر علمی به این اصل هست. 

A closed system is a physical system that does not allow certain types of transfers (such as transfer of mass and energy transfer) in or out of the system.

یک سیستم بسته یک سیستم فیزیکی است که اجازه نمی دهد انواع خاصی از انتقال (مانند انتقال جرم و انتقال انرژی) در داخل سیستم یا خارج از آن باشد.

In nonrelativistic classical mechanics, a closed system is a physical system that doesn't exchange any matter with its surroundings, and isn't subject to any net force whose source is external to the system.

در مکانیک کلاسیک غیر نسبیتیک، یک سیستم بسته یک سیستم فیزیکی است که هیچ محتوی با محیط اطراف خود را مبادله نمیکند و به هیچ نیروی خالص که منبع آن خارج از سیستم است، وابسته نیست. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Closed_system

 

5- ثور: گاو.- اما معنی دیگر آن «متحرک» است: «ثَورْ» بر وزن «صَعْب» صفت مشبهه. یعنی چیزی که صفت ذاتی اش حرکت است. و این معنی اصلی است.

عرب ها به «حرکت اجتماعی»، «تحول اجتماعی» و انقلاب نیز ثوره می گویند. و معنی «گاو» معنای اصلی آن نیست و یک برداشت تناسبی است

ثَور (صفت مشبهه) علاوه بر این که خود متحرک است، محرّک هم هست:

قرآن: «اللَّهُ الَّذی یُرْسِلُ الرِّیاحَ فَتُثیرُ سَحاباً فَیَبْسُطُهُ فِی السَّماءِ کَیْفَ یَشاءُ»: خداوند کسی است که بادها را می فرستد تا ابرها را به حرکت درآورند، سپس آن ها را در گسترۀ آسمان آنگونه که بخواهد می گستراند و متراکم می سازد هرطور که بخواهد. و نیز در آیه 9 سوره فاطر آمده است: «وَ اللَّهُ‏ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ سَحاباً».

«تُثیرُ» از همان مصدر ثَورْ است.

باد مصداقی از مصادیق «ثَور» است که با نیرو و انرژی خودش ابرها را می راند.

اقیانوس انرژی که محتوای آسمان اول را پر کرده است، راکد و بی حرکت نیست، هیچ ذره ای از مواد جهان و هیچ گوشه ای از انرژی جهان هرگز دچار رکود نمی شود  همه چیز جهان در حرکت است به طوری که:

جهان منهای حرکت مساوی جهان منهای جهان

و نیز: جهان دائما در حال گسترش و بزرگ شدن است که می فرماید: «وَ السَّماءَ بَنَیْناها بِأَیْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُون‏»

ما آسمانها را با قدرت بنا کردیم و همواره آن را وسعت می‌بخشیم. [بسط می‌دهیم] 

جالب توجه اینکه تعبیر به «انا الموسعون» (ما گسترش دهندگانیم) با استفاده از جمله اسمیه و اسم فاعل دلیل بر تداوم این موضوع است و نشان می‌دهد که این گسترش همواره وجود داشته، و همچنان ادامه دارد، و این درست همان چیزی است که امروز به آن رسیده‌اند.

جهان "برای همیشه گسترش خواهد یافت" مطالعه جدید ناسا در مورد انرژی تاریک نتیجه میگیرد

 https://www.telegraph.co.uk/news/science/space/7955379/The-universe-will-expand-forever-new-Nasa-study-on-dark-energy-concludes.html

قانون گسترش جهان از مسلمات کیهان شناسی است و از حقایق علمی قرآن

انرژی ها و مواد محتوای آسمان اول را به تمام جوانب می راند مصداقی از «تُثیرُ» بل عظیم ترین مصداق آن است

 

6- قرن: شاخ

قرن ثور: شاخ ثور: همان طور که شاخ در فارسی به معانی متفاوت آمده از آن جمله «شاخ شمشاد»، در عربی نیز چنین است مثلا در حدیث ها عبارت «قَرْنُ الشَّمْس‏»= شاخ خورشید، آمده است.

صخره آسمان (آسمان که شدید و صخره ای است، محکم است) احاطه بر کرانه های «ثَور (حرکت و متحرک) انرژی و ماده» است مانند پوسته هندوانه که برگوشته و آب درونش و شبکه رگه های آن احاطه دارد.

حرکت مواد و انرژی های جهان در شبکه ای از رشته ها مانند رشته های درون هندوانه یا رشته های عصبی از مرکز به سوی کران درحرکت هستند و در کرانه ها خمیده می شوند. دراین حدیث از این خمیدگی های جریان ها و حرکت های مواد و انرژی به «قرن» تعبیر شده است. که اگر این انرژی ها و فشارها نبود آسمان فرو میریخت و از گسترش میایستاد

تصاویر رشته های قرن مانند موجود در عالم را در این لینک ببینید 

https://wwwmpa.mpa-garching.mpg.de/galform/millennium/

نکته جالب؛ همچنین تصاویر رشته های عصبی مغز را در این لینک مشاهده کنید که چه شباهت فراوانی باهم دارند

https://www.flickr.com/photos/neurollero/sets/366106/

همانطور که در تصاویر میبینید رشته های عالم و خمیدگی های آن به شاخ شباهت دارد که این تشبیه در 13 قرن پیش نزدیک ترین تشبیه برای فهم عموم بوده است، بطور خلاصه معنی قرن ثور اَملس اینگونه میشود (شاخه های) انرژی که تکثیر میشود و حرکت میدهد عالم را بصورت قوی و آرام، و این تکثر شاخ ها، رشته های میسازند که در تصویر آن را مشاهده کردید، رشته های انرژی سراسر عالم پخش شده اند

 

7-املس:- علیا قرن ثورٍ اَملس-:

صخره= آسمان، بر شاخ ثَور اَملس قرار دارد. این لفظ «اَملس» در این حدیث، خیلی جالب است

املس یعنی «شیء متحرکِ ملایم با جریان نرم اما با نیروی محرّک قوی». و این واژه هیچ تناسبی با گاو ندارد.

ماهیت آسمان «شدید، سخت و صخره گونه» است اما درون و محتوای آن همۀ کرات، کهکشان ها و اقیانوس انرژی است، این مجموعه نسبت به آسمان نرم است، دقیقا شبیه پوست هندوانه که سفت است و محتوای آن گوشتۀ نرم با تخمه های سفت است

می توانید مجموعه ای از تخمه های هندوانه را به کهکشان و گوشته های آن را به اقیانوس انرژی تشبیه کنید. و همچنین رشته های درون آن را که از نقطۀ تغذیه (از خاک) شروع شده و به کرانه های گوشته می رسند را به نظام رشته ای جهان تشبیه کنید.

 

8- ثری: المنجد در اولین معنی و کاربرد «ثریا» می گوید: اُطلب ثرا:

بنگر به کلمه ثرا. یعنی اولین معنی ثری معنی کلمۀ «ثرا» است و در ثرا نوشته است: «ثَرا اللَّهُ القومَ: کَثَّرهم‏»: خداوند قوم را کثرت داد. و همچنین «اقرب الموارد».

بنابراین «ثری» یعنی تکثیر شونده، چیزی که در حال کثرت است.

ثرا الله القوم: کثرهم.

http://lib.eshia.ir/20002/6/2292/

 ثَرَا اللّٰهُ القومَ کَثَّرهم

http://lib.eshia.ir/86885/1/375/%22%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%88%D9%85_%DA%A9%D8%AB%D8%B1%D9%87%D9%85%22

جهان از نقطه بیگ بنگ و انفجار شروع به کثرت بزرگ شدن میکند، بیگ بنگ محل جوشش انرژی و ماده است که به جهان کثرت و گسترش می دهد. ثری یعنی نقطه کثرت دهنده جهان، که باعث گسترش عالم میشود.

 

9- تحت الثری: عقبۀ ثری، پشت و پشتوانۀ ثری.

توسعه و گسترش و بزرگ شدن دائمی جهان قابل درک و قابل بحث و تحقیق علمی است و همچنین تغذیه جهان از بیگ بنگ. اما این تغذیه و ایجاد انرژی و ماده در بیگ بنگ، چگونه است؟ و چطور این انرژی و مواد در بیگ بنگ ایجاد شد؟ 

پاسخ این پرسش از توان اندیشه و علم خارج است، زیرا «ایجاد» کار #امری خداوند است که به «کن فیکون» مربوط است. خداوند دو نوع کار دارد: کار اَمری و کار خلقی «لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ». خلق یعنی پدید آوردن چیزی از چیز دیگر، اما امر یعنی پدید آوردن چیزی نه از چیز دیگر بلکه «ایجاد محض» است.

جریان خلق بر اساس علت و معلول است، و علم تجربی یعنی شناختن علت های تجربی. 

کار امری بر قانون علت و معلول تجربی مبتنی نیست (علت فاعلی دارد) تا علم و عقل بتواند روی آن و در شناخت چگونگی آن کار کند عقل ما محدود به زمان و مکان است و قابلیت درک علمی قبل از زمان و مکان و بیگ بنگ را ندارد، ایجاد به حکم «کن فیکون» است و بس، و کار ویژه الهی است که علم به آن راه ندارد. لذا در آخر حدیث می فرماید: «هَیْهَاتَ عِنْدَ ذَلِکَ ضَلَّ عِلْمُ الْعُلَمَاءِ»: هیهات وقتی که بحث به ایجاد محض می رسد جائی برای علم علما و دانش دانشمندان نمی ماند، ایجاد از عرصه علم و دانش خارج است. و تحت ثری یعنی پشتوانه این ثری (نقطه بیگ بنگ) قابل درک علمی نیست.

 Although astronomers understand what the universe was like just a few seconds after the Big Bang, no one yet knows what happened at the instant of the Big Bang - or what came before. What powered the Big Bang? Where did all the stuff in the universe come from in the first place? What was the universe like just before the Big Bang?

با وجود اینکه اخترشناسان میدانند که چند ثانیه بعد از بیگ بنگ چه اتفاقاتی افتاده است اما هنوز هیچکسی نمیداند که در زمان بیگ بنگ یا قبل از آن چه رخ داده است!! اصلا چرا بیگ بنگ به وقوع پیوست؟ همه  چیز جهان از کجا آمده است؟ جهان قبل از بیگ بنگ چگونه بوده است ؟ 

دانشگاه هاروارد:

https://www.cfa.harvard.edu/seuforum/bb_whatpowered.htm

Since events before the Big Bang have no observational consequences, one may as well cut them out of the theory, and say that time began at the Big Bang. Events before the Big Bang, are simply not defined, because there's no way one could measure what happened at them. 

از آنجایی که حوادث قبل از بیگ بنگ هیچ نتایج قابل مشاهده ای ندارند ممکن است که از نظریه منشا جهان خارج شوند و بگویند که زمان با بیگ بنگ آغاز شده است. رویداد های قبل از بیگ بنگ به شکل علمی قابل تعریف نیستند و هیچ راهی برای اندازه گیری آنها وجود ندارد 

سایت هاوکینگ :

http://www.hawking.org.uk/the-beginning-of-time.html

اکنون پس از مباحث فوق به معنی علمی حدیث می رسیم:

محَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْأَرْضِ عَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ هِیَ؟ قَالَ هِیَ عَلَى حُوتٍ. قُلْتُ فَالْحُوتُ عَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ هُوَ؟ قَالَ عَلَى الْمَاءِ. قُلْتُ فَالْمَاءُ عَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ هُوَ؟ قَالَ عَلَى صَخْرَةٍ. قُلْتُ فَعَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ الصَّخْرَةُ؟ قَالَ عَلَى قَرْنِ ثَوْرٍ أَمْلَسَ. قُلْتُ فَعَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ الثَّوْرُ؟ قَالَ عَلَى الثَّرَى. قُلْتُ فَعَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ الثَّرَى؟ فَقَالَ هَیْهَاتَ عِنْدَ ذَلِکَ ضَلَّ عِلْمُ الْعُلَمَاءِ

ترجمه و معنی حدیث: 

از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: زمین بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: بر ماهی. یعنی بر مدار بیضوی شکل حرکت زمین یا کهکشان شیری و شاخه ای که بشکل ماهی گونه است.

پرسیدم: آن ماهی (کهکشان شیری) بر چه چیز قرار دارد؟

فرمود: بر آب. (بر فضا که سیال و اقیانوسی از انرژی است).

گفتم: آن آب بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: بر صخره (آسمان اول که اشاره به بسته بودن سیستم این فضا دارد و تمام مواد داخل فضا را احاطه کرده است و هیچ خلائی در آن نیست).

گفتم: آن صخره بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: بر شاخ ثَور اَملس (بر کرانه های اقیانوس انرژی که بصورت رشته ای و شاخ گونه است که اگر این انرژی نبود اسمان اول نیز نبود).

گفتم: آن ثَور اَملس (انرژی متحرک و حرکت دهنده و نیرومند) بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: بر ثری (بر نقطه بیگ بنگ که ایجاد کنند و کثرت دهند این انرژی به اطراف بود و فضا را گسترش داد).

گفتم: ثری بر چه چیزی قرار دارد؟

فرمود: هیهات وقتی که پرسش به این جا می رسد دانش دانشمندان از عرصۀ آن خارج است.

میبینید که این حدیث با تعابیر عمیق ولی ساده در حد فهم روزگار قدیم شکل کلی از نظام عالم را ترسیم میکند که بسیار شگفت انگیز است. امیدوارم این هدیه باعث خوشحالی حضرت ولی عصر (عج) و امام صادق (ع) و همچنین شما فرهیختگان شده باشد. 

پ.ن؛ هر شبهه مساوی با اثبات حقانیت اسلام و شیعه

 

دروغ ها و خرافات ملحدین

 🆔 https://telegram.me/Zandiq_IQ7