بسم الله الرحمن الرحیم 

پاسخ جامع به شبهه ی روایات دفع بلا و فتنه از شهر مقدس قم و ویروس کرونا


ادعای اسلام ستیزان: صدها حدیث در کتب معتبر شیعیان وجود دارد در مورد عظمت شهر قم و رفع بلا و پناه بردن به این شهر اما ویروس کرونا که منشاء آن در ایران شهر قم میباشد، به تنهایى کل علم و دانش ائمه شیعه را زیر سوال برد !!

پاسخ شیعه: در چنین شرایطی مردم دو دسته میشوند؛ عده ای به فکر رفع مشکل هستند و در صف اول نبرد با این معضلات، عده ای نیز پوزه ی خود را با غرض و مرض باز میکنند و به دنبال ماهی گیری از آب گل آلود هستند، غافل از اینکه کمر شبهات دیگر شکسته است و مصادره به مطلوب و برداشت های ساده لوحانه از متون روایی، تاریخ مصرف بسیار کوتاهی دارند:


ما در دو قسمت شبهه را پاسخ میدهیم و آنرا به گورستان تاریخ روانه خواهیم ساخت:

1_انواع بلایا و جایگاه مردم دچار شده به بلایا 

2_مصداق این بلا و وضعیت قم

 

بخش اول


1_انواع بلایا را در لغتنامه ها جستجو میکنیم؛ لطفا دقت بفرمایید:

در کتاب مشهور لسان العرب گفته شده‌‌:

ترجمه :ابتلاه الله: خدا او را امتحان کرد اسم : بلوی بلوه بلیه، بلی بالشی و بلا و ابتلی امتحان شدن در خیر و شر

متن عربی:
و ابْتَلاه اللَّهُ: امْتَحَنَه، وَالِاسْمُ البَلْوَى و البِلْوَةُ والبِلْیَةُ و البَلِیَّةُ و البَلاءُ، و بُلِیَ بِالشَّیْءِ بَلاءً و ابْتُلِیَ؛  والبَلاءُ یَکُونُ فِی الْخَیْرِ وَالشَّرِّ.

منبع: لسان العرب ج ۱۴ ص ۸۴

https://bit.ly/2vp4Kc

پس می بینید بلایا و ابتلای الهی فراگیر بوده و شامل همه اقسام مردم میشود !


کما این که در قرآن حکیم آیه شریفه می فرماید: البته شما را به اندکى ترس و گرسنگى و بینوایى و بیمارى و نقصان در محصول مى‌آزماییم. و شکیبایان را بشارت ده

وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ

شیخ طبرسی رضوان الله میگوید:

لتبلون یعنی؛ در محنت و رنج می افتید و سختی میکشید .

لتبلون أی: لتوقع علیکم المحن. و تلحقکم الشدائد.

تفسیر جمع البیان ج ۲ ص ۴۶۶

https://bit.ly/3cWp4T8

 یا قرآن میفرماید: مى‌پندارید که به بهشت خواهید رفت؟ و هنوز آنچه بر سر پیشینیان شما آمده، بر سر شما نیامده؟ به ایشان سختى و رنج رسید و متزلزل شدند، تا آنجا که پیامبر و مؤمنانى که با او بودند، گفتند: پس یارى خدا کى خواهد رسید؟ بدان که یارى خدا نزدیک است. 

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَالضَّرَّاءُ و َزُلْزِلُوا 

و آیه دوم نیز که در خصوص ورود به بهشت سخن گفته و بالتبع راجع به مومنان است میفرماید: زلزلوا لغتا گفته اند: 

وزلزلوا) أی: حرکوا بأنواع البلایا 
به هر نوع بلا تکان داده شدند

تفسیر جمع البیان ج ۲ ص ۶۹

https://bit.ly/2QfulLX

تفسیر الرازی ج ۶ ص ۲۰

https://bit.ly/3cWeWdg


 پس میبینید طبق شهادت قرآن و عقل، بندگان پاک و مومن خدا و حتی غیر مومنان به انواع بلا آزموده میشوند و فرقی از این جهت نیست!


 کما اینکه روایت مشهوری وجود دارد که میفرماید:

سخت ترین بلا بر مردم بر انبیای الهی است سپس به ترتیب هرکس به آنها شبیه تر اند.

متن عربی:
إن أشد الناس بلاء الأنبیاء ثم الذین یلونهم ثم الأمثل فالأمثل

در نهایه هم میگوید: شدید ترین بلا ها به پیامبر سپس کسی به آن ها شبیه هستند می باشد منظور شرافت و والامقامی در رتبه است !

متن عربی:
النهایة فیه أشد الناس بلاء الانبیاء ثم الامثل فالامثل، ای الاشرف فالاشرف ، والاعلى فالاعلى فی الرتبة والمنزلة 

بحارالأنوار ج ۸۱ ص ۱۸۹

https://bit.ly/2wVNtHU

پس وقتی میگوییم اسلام ستیزان فریبکار نباید ناراحت بشوند که حقیقت صفتهایشان را برای عزیزان آشکار میکنیم . در این چند روز دانستید چگونه بدون فهم معنا و مراتب بلا مردم را فریب میدهند !

 بلا انواع مختلف دارد و نوعا مومن و کافر را گرفتار میکند، ولی برای مومن موجب نجات و برای پوشاننده حقیقت یعنی کفار مایه گمراهی است !

 برخی بلایا با جان برخی با مال برخی با سلامتی، برخی با خیر، برخی با شر ، برخی با مقام برخی با تکبر و هزاران قبیل از این دست بلا داریم که هر کدام مایه امتحان الهی است! 

به تعبیر زیبای مولانا امیرالمومنین علیه السلام : از آیات آشکار میشود که بلایا و مصیبت ها نعمتی از خدا هستند که از آن پند بگیریم و گناهان را ترک کنیم!

متن عربی:
و یظهر من الآیات أن البلایا والمصائب نعم من الله، لیتعظوا و یتذکروا بها و یترکوا المعاصی 

بحارالأنوار ج ۶۴ ص ۱۹۹

https://bit.ly/2xBRDFs

 اما آیا بلای ذکر شده در روایت قم از کدام دسته می باشد در قسمت دوم پاسخ میدهیم ...


بخش دوم

دسته ای از روایات میگویند؛ این شهر از شر هر ظالمی در امان است. 

احدی اراده بر قم نکند مگر آن که خداوند او را ذلیل

کند.  

متن عربی:
و ما أراد أحد بقم وأهله سوءا إلا أذله الله وأبعده من رحمته.

جباری به قم سو قصد نکند مگر آن که خداوند قاصم جبارین او را بشکند.

متن عربی:
و ما قصده جبار بسوء إلا قصمه قاصم الجبارین وشغله عنهم بداهیة أو مصیبة أو عدو، وینسی الله الجبارین فی دولتهم ذکر قم وأهله کما نسوا ذکر الله.

بحارالأنوار ج ۵۷  ص ۲۱۳

https://bit.ly/2U7DaZz

طبق آیات قرآن کریم مجازات ظالم میتواند دنیوی باشد میتواند اخروی باشد مراد از این دست روایات هم مجازات دنیوی و اخروی آنهاست: 

مجازات اخروی: پس او و لشکرهایش را گرفتیم و به دریا افکندیم. بنگر که عاقبت کار ستمکاران چگونه بود.

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ یَکُنِ اللَّهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ‌ ... إِلَّا طَرِیقَ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها أَبَداً وَ کانَ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیراً إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ

و عذاب دنیوی :فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیَمِّ فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِینَ

شاید گفته شود پس چطور ممکن است، چنین چیزی را گفت در حالی که همه میدانند رضاشاه تهاجماتی به این شهر داشته است ! 


پاسخ آن است که گفته شد: مجازات و نوع و زمان آن در روایات ذکر نشده چه بسا مراد از مجازات عذاب اخروی باشد و یا حتی می توان گفت مراد دوران نزدیک به ظهور حضرت ولی عصر (عج) میباشد.

کما این که در کتاب فتن امام علی علیه السلام از ظهور شخصی به اسم حسنی یاد شده که کشتاری در قم مرتکب میشود، سپس جنگی در قم در میگیرد و جمعی از مردم آن کشته میشود !

متن عربی
ثم إلى قم، فیقع بینه وبین أهل قم وقعة عظیمة یقتل فیها خلق کثیر فینهزم أهل قم، 

بحارالأنوار ج ۵۷ ص ۲۱۵

https://bit.ly/2WbwBHK


و خود روایات روشن میکند تا زمانی این شهر ایمن میباشد که جوانان آن مشایخ و بزرگانشان را تمسخر نکند و شرط حفظ آنان از شر دشمنان همین مورد است (یعنی این شرط از بین رود دیگر ایمن بودن آن نیز از بین می رود ) 

متن عربی :
و لکن سیهلک جماعة من شبابهم بمعصیة آبائهم و الاستخفاف والسخریة بکبرائهم و مشایخهم و مع ذلک یدفع الله عنهم شر الأعادی وکل سوء.

بحارالأنوار ج ۵۷ ص ۲۱۴

https://bit.ly/2U7CCmc

پس مراد از این دسته روایات و جمع میان آنها این است که ؛ شهر قم موطن آل احمد و مشایخ شیعه بوده و تا زمانیکه بزرگانشان را مورد تمسخر قرار ندهند محفوظ اند و خداوند ظالمان به آن شهر را در دنیا و یا آخرت میکوبد!

 

بخش سوم

مصداق این بلا و وضعیت قم :


در این قسمت نشان میدهیم چگونه حتی با فرض پذیرش روایت چیزی که از آن یاد کرده اند؛ فقط حاصل توهماتشان بوده و مدلول روایات متفاوت از برداشت ملحد بوده است!

مقصود برخی از این روایات مربوط به فتنه و جنگهای اعتقادی بوده و چون ائمه (ع) میزان حق و باطل بوده اند، منحصرا خودشان و آل محمد را که در قم موطن برگزیده اند، مانع افتادن در ورطه باطل و نجات از فتن اعتقادی معرفی میکنند و حفاظت مردم از فتنه که هیچ ربطی به کرونا و بیماری ندارد !! 

روایت میگوید: هنگام نزول فتنه ها و شمشیر (یعنی جنگ های دوران غیبت ) آن شهر ایمن است، زمانی که فتنه همه بلاد را فرا بگیرد بر شما باد که به قم پناه ببرید که بلا از آن دفع شده هست .

متن عربی:
سئل امیرالمؤمنین ع عن اسلم المدن و خیر المواضع عند نزول الفتن و ظهور السیف. فقال(ع): «اسلم المواضع یومئذ قصبه قم. یا قال: إذا عمت البلدان الفتن فعلیکم بقم وحوالیها ونواحیها، فإن البلاء مدفوع عنها.

بحارالأنوار ج ۵۷ ص ۲۱۷

https://bit.ly/2W9ira9


در خصوص فتنه دلیل قرآنی و لغوی وجود دارد که نشان میدهد به جبهه گیری اعتقادی بین حق و باطل گویند و مراد ائمه (ع) از این فتن مقصود راهنمایی بشر به پیروی اعتقادی از حقانیت اهل بیت میباشد:

معنای لغوی فتنه:

فتنه موجب شدن اختلال همراه با درگیری و اضطراب پس آنچه بین دو امر واجب ترین است فتنه است:

متن عربی:
الفتن: إیجاب اختلال مع اضطراب فما أوجب الأمرین فهو فتنة.

تحقیق فی کلمات قرآن ج ۹ ص ۱۹۶

https://bit.ly/33h3rsz


فتنه اختلاف دیدگاه های مردم (به جهت حق و باطل)

فتنا و فتونا و أفتنه و الضلال والإثم و الکفر و الفضیحة والعذاب وإذابة الذهب والفضة و الإضلال و الجنون والمحنة والمال والأولاد واختلاف الناس فی الآرا

منبع: قاموس المحیط ج ۴ ص ۲۵۵

https://bit.ly/39OS7X0

فتنه یعنی آزمایش فتنه یعنی امتحان و انواع فتنه مثل مال و فرزند و فتنه کفر و فتنه اختلاف مردم در آرا

الفِتْنةالِاخْتِبَارُ، والفِتْنة المِحْنة، والفِتْنة الْمَالُ، والفِتْنة الأَوْلادُ، والفِتْنة الکُفْرُ، والفِتْنةُ اختلافُ النَّاسِ بِالْآرَاءِ

 لسان العرب ج۱۳ ص ۳۱۷

https://bit.ly/39K2ew6

با استناد به سخن پیامبر (ص) فتنه اشاره دارد به جنگ بین فرق مسلمانان وقتی برای خود حزب تشکیل میدهند

إِنی أَرى الفِتَنَ خِلالَ بُیوتِکم، فإِنه یَ

کُونُ الْقَتْلُ وَالْحُرُوبُ وَالِاخْتِلَافُ الَّذِی یَکُونُ بَیْنَ فِرَقِ الْمُسْلِمِینَ إِذا تَحَزَّبوا

https://bit.ly/2U8X469

بویژه با روایت که میفرماید: ( قم عش آل محمد و مأوى شیعتهم قم) موطن و آشیانه آل احمد است و جایگاه شیعیان اصیل دانسته میشود، مراد روایت روی آوردن مردم به جبهه حقانیت بوده که در یک شهر خاص موطن گزیده اند. 

پس از این دسته از روایات دانسته میشود مراد از ایمنی بودن شهر ایمن از فتن اعتقادی بوده که ناشی از رخداد های نبرد و جنگ میان حق و باطل می باشد و ربطی به بیماری و کرونا ندارد و این تنها توهمات مضحک ملحدین از روایات است !

دسته دیگر روایات اشاره معصوم بوده است به زمان بنی عباس میکند:

روایت میگوید: نزد امام صادق (ع) بودیم از فتنه بنی عباس ذکر شد و امام فرمود پناهگاه ما در این زمان کجا باشد فرمود: کوفه و حوالی آن و قم و اطرافش و سپس فرمود: شیعیان و دوستان ما در قمند‌ 

متن عربی:
السلام فذکر فتن بنی عباس وما یصیب الناس منهم فقلنا: جعلنا فداک، فأین المفزع والمفر فی ذلک الزمان؟ فقال: إلى الکوفة وحوالیها وإلى قم ونواحیها. ثم قال: فی قم شیعتنا وموالینا، وتکثر فیها العمارة، ویقصده الناس ویجتمعون فیه حتى یکون الجمر بین بلدتهم.

بحارالأنوار ج ۵۷ ص ۲۱۵

https://bit.ly/2TPMrGK

دقت شود باز سوال شده که پناهگاه ما در زمان خود معصوم کجا است؟ امام فرموده در زمان ما به قم بروید (روایت محدود شده از نظر زمانی به زمان خود معصوم)

باز فهمیده میشود مراد از رفتن به قم پناه جستن به شیعیان حقیقی از فتن اعتقادی بوده! 

این روایت در کنار روایت مدح اشعریان که نخستین پایه گذاران تشیع بودند نشانگر حقیقت کلام است که چرا امام آنان را به قم فراخوانده !

روایت میگوید: بیشتر اهل قم از اشعریان هستند و پیامبر (ص) فرمود: خدایا اشعریان را از بزرگ و کوچک بیامرز و اشعریان از من هستند و من از آنان 

متن عربی:
وکان أکثر أهل قم من الأشعریین، وقال رسول الله (ص): اللهم اغفر للأشعریین صغیرهم وکبیرهم. وقال:‌ الأشعریون منی وأنا منهم

بحارالأنوار ج ۵۷ ص ۲۲۰

https://bit.ly/38Ma730

استاد جعفریان نیز به گرایش اشعریان و موطن برگزیدن شیعیان در قم اشاره داشته و آنرا در آن زمان ایمن از هر بلا دانسته و بهترین جایگاه برای مرکز برگزیدن از تهاجمات نواصب بر شیعیان یاد کرده اند

https://bit.ly/2IQbenH


بخش چهارم (پایانی)


دسته دیگر روایات نیز، امن بودن شهر قم را از لحاظ موضوع فقط اعتقادی و از لحاظ زمانی منحصر و مختص زمان قبل ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف میداند.

و اتفاقا ملحدین به آن استناد کرده اند، ولی چنان فاقد درک و فهم بوده اند که نفهمیده اند روایت به روشنی در خصوص زمان خاص و با موضوع اعتقادی و اهمیت تجمع اهل حق در قم بحث کرده و خبری از کرونا و بیماری دیگری از روایت نیست شاید این به خاطر اثرات داروی مخربی است که نویسندگان این شبهه مصرف میکند !!


روایت میگوید: دین مردم قم و اهل آن زبون هستند و گرنه مردم به آن می شتافتند و قم ویران میشد و مردمش از میان می رفتند وانگه که آسمان و زمین بر پا نمیماند و مهلتی نداشتند  و به راستی بلا از شهر قم دور است زمانی می آید که شهر قم و مردمش بر همه آفریده ها حجت می باشند و آن در زمان غیبت امام قائم است تا ظهورش

متن عربی:
إن الدین وأهله بقم ذلیل، ولولا ذلک لأسرع الناس إلیه فخرب قم وبطل أهله فلم یکن حجة على سائر البلاد، وإذا کان کذلک لم تستقر السماء والأرض ولم ینظروا طرفة عین وإن البلایا مدفوعة عن قم وأهله، وسیأتی زمان تکون بلدة قم وأهلها حجة على الخلائق، وذلک فی زمان غیبة قائمنا علیه السلام إلى ظهوره 

بحارالأنوار ج ۵۷ ص ۲۱۳ ح ۲۲

https://bit.ly/2wZ8tgW


پس می بینید روایت به وضوح می گوید در یک برهه و زمان خاص از زمان غیبت تا ظهور قم از جهت اعتقادی حجت مردم زمین اند !

روایت دیگر مجدد میگوید: به زودی کوفه از مؤمنان تهی شود و دانش از او نهان گردد، چنان چه مار در سوراخش پنهان شود سپس دانش در شهر دیگری پدیدار شود که قم گویند و معدن علم و فضل گردد تا آنجا که روی زمین هیچ نادانی نیست که نسبت به دین نماند این زمان نزدیک به ظهور امام قائم می باشد و خدا مردم قم را حجت سازد و اگر آن نباشد زمین اهلش را فرو میبرد و حجت در زمین باقی نمیماند دانش از آن به همه بلاد منتشر گردد در مشرق و مغرب و حجت خدا بر مردم تمام شود. تا کسی در روی زمین نماند که علم و دین بدو نرسد. سپس قائم ظهور کند و سبب انتقام و خشم خدایی بر بنده‌ها شود، زیرا خدا از بنده‌ها انتقام نگیرد مگر پس از این که حجت را انکار کنند. 

متن عربی؛ 
ستخلو کوفة من المؤمنین ویأزر عنها العلم کما تأزر الحیة فی جحرها، ثم یظهر العلم ببلدة یقال لها قم، وتصیر معدنا للعلم والفضل حتى لا یبقى فی الأرض مستضعف فی الدین حتى المخدرات فی الحجال، وذلک عند قرب ظهور قائمنا، فیجعل اللهقم وأهله قائمین مقام الحجة

بحارالأنوار ج ۵۷ ص ۲۱۳ ح ۲۳

https://bit.ly/3cWNwE2

پ.ن : پس به عنوان جمع بندی ما ابتدا از ادله قرآنی استفاده کردیم و گفتیم ماهیت بلا و امتحان و مرض چیزی جدا از مباحث اعتقادی بوده و همه مردم اعم از مومن و کافر از راه های جانی مالی و ... امتحان میشوند تا بلکه از گناهان خود توبه کنند و این سنت الهی حاکم بر تمام شهر ها زمان ها و مکان هاست 

سپس تک تک روایات وارد در مدح شهر قم را نشان دادیم و با قرائن قطعیه به وضوح بیان کردیم که تمام مدح وارد در باب شهر قم یا مختص زمان معصوم بوده یا زمان بنی عباس یا دوران نزدیک ظهور حضرت امام مهدی (عج) و موضوع تمامی آنها بحث اعتقادی و پناه بردن به موطن اهل حق یعنی آل محمد که در یک شهر خاصی سکونت می گزینند و همچنین تا زمانی که مردم این شهر به تاسی و تبعیت از بزرگان خود بپردازند این شهر از شر و ظلم جباران در امان خواهد بود و اساسا هیچ روایتی به کرونا و ویروس دیگر ربطی ندارد و آنچه باقی می ماند رو سیاهی برای ملحدین شیاد و سود جوست


والسلام علی من اتبع الهدی

انهدام شبهه
یاعلیمدد

 

@Zandiq_IQ7
http://antizandiq.blog.ir