بسم الله الرحمن الرحیم


 اسلام ستیز از روایت زیر نتیجه گرفته است که اسلام در حجاز فقط با شمشیر گسترش یافته بود !

متن روایت: امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند، پیامبر (ص) را ده سال مأمور تبلیغ اسلام به مردم کرد، اما آنها از پذیرفتن اسلام امتناع ورزیدند، تا آن که فرمان جنگ به او داد؛ بنابراین، خیر در شمشیر و در زیر شمشیر است و همچنان که در آغاز چنین بود دوباره نیز چنین خواهد شد.

متن روایت: محمد بن یحیى، عن أحمد بن محمد بن عیسى، عن علی بن الحکم، عن أبی حفص الکلبی، عن ابی عبد الله قال: إن الله عزول بعث رسوله بالاسلام إلى الناس عشر سنین فأبوا أن یقبلوا حتى أمره بالقتال، فالخیر فی السیف و تحت السیف و الامر یعود کما بدء.

منبع: اصول کافی جلد ۹ صفحه ۳۶۶

 

قسمت اول


پاسخ: وقتی به عمق اسناد تاریخی رجوع میکنیم متوجه میشویم که منظور از روایت فوق، به هیچ وجه این نیست که همه مردم (مکه) با شمشیر مسلمان شدند، بلکه ثابت میشود، از شمشیر برای برداشتن، موانعی به کار برده شد که به هیچ وجه موانع علمی و عقلانی در برابر اسلام و دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله نبودند:


مطابق اسناد تاریخی اگر عده ای از سران شرک و کفر ممانعت نمیکردند همه مردم مکه فورا مسلمان شده بودند:

روایت زیر میگوید: همگی مسلمان شدند اما ....

متن فارسی: ‌مسور بن مخزمه زهری از پدرش نقل میکند؛ زمانیکه رسول خدا صلی الله علیه و آله دعوت اسلام را آشکار کرد، تمامی اهل مکه مسلمان شدند و این قبل از آنی بود نماز واجب شود. تا آنکه رسول خدا صلی الله علیه و آله آیات سجده را خواند. در این لحظه همه به سجده افتادند، به طوریکه از کثرت جمعیت جای سجده نبود، این وضع ادامه داشت، تا آنکه روسای قریش، که سر زدن به سرزمین های خود در طائف رفته بودند، به مکه بازگشتند. آنان مردم را توبیخ کردند که: آیا دین پدرتان را رها کرده اید؟ پس از آن مردم کافر شدند !

متن عربی: عَن الْمسور بن مخرمَة عَن أَبِیه قَالَ لقد أظهر رَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم الْإِسْلَام فَأسلم أهل مَکَّة کلهم وَذَلِکَ قبل أَن تفرض الصَّلَاة حَتَّى إِن کَانَ لیقْرَأ بِالسَّجْدَةِ فیسجدون و َمَا یَسْتَطِیع بَعضهم أَن یسجدوا من الزحام وضیق الْمَکَان لِکَثْرَة النَّاس حَتَّى قدم رُؤُوس قُرَیْش الْوَلِید بن الْمُغیرَة وَأَبُو جهل وَغَیرهمَا وَکَانُوا بِالطَّائِف فِی أَرضهم فَقَالُوا تدعون دین آبائکم فَکَفرُوا

منبع:؛ تاریخ ابن معین ج ۳ ص ۵۳


https://bit.ly/2W93CEy


منبع؛ معرفة الصحابة ج ۵ ص ۲۵۴۶


https://bit.ly/3a5Yk0O


منبع؛ تاریخ دمشق ج ۵۷ ص ۱۵۵


https://bit.ly/33uTWGh



یک روایت هم میگوید همگی خواستند مسلمان شوند اما ....

متن فارسی؛ عروه بن زبیر میگوید: زمانیکه رسول الله (ص) قوم خود را دعوت به نور و هدایت کرد، مردم از او دوری نجسته و نزدیک بود که سخن او را پیروی کنند، تا آنکه کسانی از قریش که صاحب مکنت بودند از طائف بازگشتند و با رسول خدا صلی الله علیه و آله به مخالفت برخواستند، در اینجا بود که اکثریت مردم از رسول خدا صلی الله علیه و آله دوری کردند.

متن عربی: لَمَّا دَعَا قَوْمَهُ لِمَا بَعَثَهُ اللَّهُ مِنَ الْهُدَى وَالنُّورِ الَّذِیأُنْزِلَ عَلَیْهِ، لَمْ یَبْعُدُوا مِنْهُ أَوَّلَ مَا دَعَاهُمْ، وَکَادُوا یَسْمَعُونَ لَهُ، حَتَّى ذَکَرَ طَوَاغِیتَهُمْ وَقَدِمَ نَاسٌ مِن َالطَّائِفِ مِنْ قُرَیْشٍ لَهُمْ أَمْوَالٌ، أَنْکَرُوا ذَلِکَ عَلَیْهِ، و اشتدوا علیه، وکرهوا ما قال لهم، وَأَغْرُوا بِهِ مَنْأَطَاعَهُمْ، فَانْصَفَقَ عَنْهُ عَامَّةُ النَّاسِ، فَتَرَکُوهُ إِلَّا مَنْ حَفِظَهُ اللَّهُ مِنْهُمْ، و َهُمْ قَلِیلٌ

منبع؛ تاریخ الطبری ج۲ ص ۳۲۸


https://bit.ly/39L0LFN


منبع؛ مغازی الواقدی ج ۰ ص ۲۱


https://bit.ly/2wT3ONS


منبع؛ تفسیر ابن کثیر ج ۴ ص ۵۷


https://bit.ly/39NuRJ0




 بر اساس این دو روایت باید گفت : توده مردم مکه به سرعت به اسلام گرویدند یا زمینه گرویدن داشتند، اما روسای قریش و قبائل با استفاده از نفوذ خود مانع رشد اسلام شدند، پس روایت فوق امام صادق علیه السلام به هیچ وجه مطلق و مرتبط با خواست اسلام ستیزان نیست !


و اینجاست که منظور روایتی دیگر از ائمه علیهم السلام تنویر میشود ؛ اگر سران الحاد که با اسلام دشمنی میکنند از میان برداشته شوند: همه دنیا مسلمان خواهند شد؛

امام صادق: جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خیر و خوبى با شمشیر و در سایه شمشیر به‏ دست مى‏ آید. [ مردم جز با شمشیر راست نمیشوند ]

منبع ؛ اصول کافی ج ۵ ص ۲


https://bit.ly/2U8mKB3

قسمت دوم

 

آشکار شدن اسلام در مکه و گرویدن شمار زیادی از جوانان، بردگان و زنان به اسلام، روسای قبایل را به عکس العمل واداشت. آنان احساس کردند، اگر اندکی در مبارزه با اسلام تامل کنند، اوضاع یکسره از کنترل خارج خواهد شد. بدین ترتیب سختگیری آغاز شد : ذکر برخی از اسناد ؛

 سران کفار و ستمگران مکه، با تحریک حربه ی تعصبات جاهلی مردم را منصرف میکردند؛

راوی میگوید : زمانی مروان بن حکم به پیرمردی گفت: ای پیر! آن اندازه در پذیرش اسلام تامل کردی تا جوانان بر تو سبقت گرفتند. آن پیر پاسخ داد: چندین بار تصمیم به این گرفتم اما هر بار پدر تو (حکم بن ابی عاص) ممانعت کرده به من میگفت؛ آیا شرف خویش فرو میگذاری و دین پدران خود را نهی میکنی؟

متن عربی؛ و کان حویطب بْن عَبْدالعزى دخل عَلَى مروان بْن الحکم بعدُ، وهو والی المدینة، فَقَالَ لَهُ مروان: تأخّر إسلامک یا شیخ. فَقَالَ: قَدْ والله هممتُ بِهِ غیر مرة، فکان أبوک یصدنی عَنْهُ.

أنساب الأشراف بلاذری ج ۱ ص ۳۶۲


https://bit.ly/3b5kUXF



وقتی خطر را بزرگتر از تصورشان دیدند و شروع به آزار و اذیت کردند:

راوی میگوید: هنگامی که عدد مسلمانان بیشتر شد و مسلمانان ایمانشان را ظاهر کردند کفار قریش به کسانی از قبائلشان ایمان آورده بود روی آورده و شکنجه کرده و اذیتشان کردند تا از دینشان (یعنی اسلام) برگردند.

متن عربی؛ قَالَ: فَلَمَّا کَثُرَ الْمُسْلِمُونَ وَظَهَرَ الإِیمَانُ أَقْبَلَ کُفَّارُ قُرَیْش على من آمن من قبائلهم یعذبونهم ویؤذونهم لیردوهم عَن دینهم

درر فی اختصار مغازی و سیر ج ۱ ص۴۸


https://bit.ly/2xh1gJh


مصنف عبدالرزاق صنعانی ج ۵ ص۳۸۴


https://bit.ly/2U6v2d1


الطبقات الکبرى، ابن سعد ج۱ ص ۱۵۸


https://bit.ly/2QzhioN



پس عده ای با تحریک تعصبات جاهلی و عده ای با شکنجه و ارعاب مشرکین دین تازه خود یعنی اسلام‌ را ترک کردند، عده ای هم ناچار به حبشه هجرت نمودند ! مشخص است مردم میخواستند همگی با دعوت مسلمان شوند متاسفانه اسلام ستیزان توان درک درست روایت امام صادق علیه السلام را نداشته اند!


به ارائه دیگر مدارک و قرائن بپردازیم:


راوی میگوید: سعید بن زید بن عمرو بن نفیل میگوید: ما یک سال به خاطر مسلمان شدن مخفی بودیم و تنها در خانه ی در بسته یا شعبی خالی از سکنه میتوانستیم نماز بخوانیم که در آن صورت نیز باید برخی مراقب برخی دیگر باشیم.

متن عربی: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: سَمِعْتُ سَعِیدَ بْنَ زَیْدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ نُفَیْلٍ یَقُولُ: اسْتَخْفَیْنَا بِالإِسْلامِ سَنَةً مَا نُصَلِّی إِلا فِی بَیْتٍ مُغْلَقٍ، أَوْ شِعْبٍ خَالٍ، یَنْظُرُ بَعْضُنَا لِبَعْضٍ.

 أنساب الأشراف بلاذری ج ۱ ص ۱۱۷


https://bit.ly/3aRbSx6




راوی میگوید: که اصحاب رسول الله (ص) نماز ظهر را آزادانه میخواندند، اما برای نماز عصر شبها در شعب ها پراکنده شده، تک تک یا دو نفر دو نفر نماز میخواندند. زمانی که طلیب بن عمیر و حاطب بن عمرو در شعب اجیاد اصغر نماز میخواندند مورد هجوم ابن اصدا و ابن غیطله قرار میگرفتند. آن دو فحاش بودند و با سنگ آن دو مسلمان را مورد حمله قرار دادند.

متن عربی: کَانَتْ قُرَیْشٌ لا تُنْکِرُ غَیْرَهَا. وَکَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَصْحَابُهُ إِذَا جَاءَ وَقْتُ الْعَصْرِ، تَفَرَّقُوا فِی الشِّعَابِ فَصَلُّوا، فُرَادَى وَمَثْنَى. فَبَیْنَا طیلب بْنُ عُمَیْرٍ وَحَاطِبُ بْنُ عَمْرٍو یُصَلِّیَانِ فِی شِعْبٍ بِأَجْیَادَ الأَصْغَرِ إِذْ هَجَمَ عَلَیْهِمَا ابْنُ الأَصْدَاءِ وَابْنُ الْغَیْطَلَةِ، وَکَانَا فَاحِشَیْنِ، فَبَاطَشُوهُمَا وَرَمَوْهُمَا بِالْحِجَارَةِ سَاعَةً حَتَّى خَرَجَا فَانْصَرَفَا.

منبع أنساب الأشراف ج ۱ ص ۱۱۷


https://bit.ly/2IIctVS



 واضح و آشکار است که استفاده از شمشیر در برخی از مکان ها، برای آزادی بسیاری از تازه مسلمانان بود ، تا اینها بتوانند از زیر یوغ ستمگران و مشرکان خارج، و اسلام خود را آشکار کنند، نه برای همه مردم...

قبیله بنی خطمه که از ترس و ارعابِ امثال عصما بنت مروان، اسلام خود را مخفی نگه داشته بودند بعد از کشته شدن او آشکارا ابراز عقیده کرده و بسیاری دیگر هم به دین مبین اسلام روی آوردند:

واقدی میگوید: در این هنگام اسلام میان بنی خطمه آشکار شده بود و مردانی بودند که اسلام خود را از ترس قوم خود پوشیده میداشتند!

منبع: مغازی واقدی ج۱ ص ۱۷۳


https://goo.gl/bfSPRw



ابن هشام میگوید: آن روز نخستین روز عزت اسلام در میان بنی خطمه بود زیرا پیش از آن هر کس که مسلمان میشد اسلام خود را آشکار نمیکرد..اما پس از آن که (عصما) دختر مروان کشته شد و مردم عزت پیروزی اسلام را دیدندگروهی دیگر از آنان نیز مسلمان شدند !

منبع: سیرة ابن هشام ج ۲ ص ۶۳۸


https://goo.gl/mpfr1b

قسمت سوم

در اثبات اینکه مهمترین عامل مسلمان نشدن بخشی از مردم حجاز، فشار سران قبائل، و برخی تعصبات جاهلی بوده و نه استدلال، مدارک جالب توجه دیگری نیز وجود دارد:

در یثرب (مدینه) مردم زیادی بعد از پیمان عقبه اول و دوم مسلمان شدند. در پیمان عقبه اول، تعداد ۱۲ نفر از مردم این شهر به دیدار پیامبر (ص) شتافتند و مسلمان شدن خودشان را رسما اعلام کردند. این افراد که از دو قبیله اوس و خزرج بود و به واسطه دعوت پیامبر (ص) سرانجام بینشان صلح ایجاد شد، نقش مهمی در مسلمان کردن یثربی ها ایفا کردند...

روایت میگوید: وقتی اهل عقبه ی اول به مدینه برگشتند، به قومی روی اوردند که پذیرای اسلام بودند. آنها را به اسلام دعوت کردند تا وقتی که اسلام در میان آنها گسترش یافت. و بزرگان آنها به رسول الله نامه مینوشتند و از او می خواستند افرادی را برای آنها بفرستد تا قرآن را به انها بیاموزد و دین را به انها بفهماند. پیامبر (ص)، مصعب بن عمیر را به سوی آنها فرستاد، قبل از او، اسعد بن زراره امام جماعت آنها بود. گفته می شود مصعب امام جماعت بود و نیز گفته میشود اسعد بن زراره همیشه امام جماعت بود بعد از آمدن مصعب تا زمانی که "سالم" به مدینه امد. و مصعب در مدینه قران را به آنها آموزش میداد تا زمانی که پیامبر به مدینه وارد شد. و گفته میشود مصعب به مکه برگشت سپس با پیامبر و اصحابش مهاجرت کرد


منبع: انساب الاشراف ج ۱ ص ۲۳۹


https://bit.ly/39afRDS


 ترویج قطعی اسلام در مدینه نیز توسط فرستاده رسول خدا صلی الله علیه و آله یعنی مصعب بن عمیر با تلاوت قرآن بوده است. این تاثیر تا به آنجا بود که از رسول خدا (ص) نقل شده : الْمَدِینَة َفُتِحَتْ بِالْقُرْآنِ ؛ مدینه با قرآن گشوده شد.

منبع: ‌فتوح البلدان ج ۱ ص ۱۷


https://bit.ly/2wtlKih




 همچنین یکی دیگر از دلایل مهم مسلمان شدن مردم مکه، صلح در حدیبیه بین پیامبر صلی الله علیه و آله و مشکرین بوده است

واقدی میگوید: جنگ مانع میان مردم و سخن گفتن با آنها بود. زمانیکه جنگ به صلح (حدبیه) تبدیل شد، هر کسی کمترین شعوری داشت و درباره اسلام چیزی میشنید مسلمان میشد تا جایی که برخی از سران شرک همچون خالد بن ولید و عمرو بن عاص نیز مسلمان شدند.

کَانَتْ الْحَرْبُ قَدْ حَجَزَتْ بَیْنَ النّاسِ و َانْقَطَعَ الْکَلَامُ، وَ إِنّمَا کَانَ الْقِتَالُ حَیْثُ الْتَقَوْا، فَلَمّا کَانَتْ الْهُدْنَةُ وَضَعَتْ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا و َآمَنَ النّاسُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا، فَلَمْ یَکُنْ أَحَدٌ تَکَلّمَ بِالْإِسْلَامِ یَعْقِلُ شَیْئًا إلّا دَخَلَ فِی الْإِسْلَامِ، حَتّى دَخَلَ فِی تِلْکَ الْهُدْنَةِ صَنَادِیدُ الْمُشْرِکِینَ الّذِینَ یَقُومُونَ بِالشّرْک وَ بِالْحَرْب ِ- عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ، وَ خَالِدُ بْنُ الْوَلِیدِ.

 منبع مغازی الواقدی ج ۲ ص ۶۲۴


https://bit.ly/2wPXbMs



 جابر بن عبدالله رحمه الله میگوید: ما فتح مکه را جز روز حدبیه نمیبینیم

و عن جابر قال : ما کنا نعلم فتح مکة إلا یوم الحدیبیة.

منبع؛ بحارالأنوار ج ۲۱ ص ۹۳


https://bit.ly/2Jr8hKx




 حال اسلام ستیزان به ما بگویند؛ اگر در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله همه با شمشیر شدند پس ماجرای مسلمان شدن مردم یمن در زمان ایشان چیست ؟

گزارش : براء بن عازب میگوید؛ چون ما در رکاب آن حضرت به نزدیک یمن رسیدیم و یمنیها از آمدن آن حضرت باخبر شدند اجتماع کردند على علیه السلام با ما نماز صبح را به جماعت ادا کرده آنگاه پیشاپیش ما ایستاده نیایش خدا بجا آورده و امریه رسول خدا را بر آنها خوانده، حقیقت على ع در آنها کارگر شده در یک روز همه قبیله همدان، مسلمان شدند امیر المؤمنین از اسلام آنان به پیغمبر ص اطلاع داد

متن عربی
قال البراء : فکنتُ فیمن عَقَّبَ معه ، فلمّا انتهینا إلى أوائل أهل الیمن، بَلَغَ القوم الخبرُفتجمّعوا له، فصلّى بنا علیُّ بن أبی طالب الفجرَ ثمّ تقدّم بین أیدینا، فحَمِد اللّه وأثنى علیه، ثمّ قرأ على القوم کتابَ رسولِ اللّه  فأسلمت هَمْدان کلُّها فی یومٍ واحد.

منبع؛ إرواء الغلیل ج ۲ ص ۲۳۰


 https://bit.ly/34Lx4C7




 نتیجه ؛ تراوشات ذهنی اسلام ستیزان نشان از فهم نادرست و سطحی از روایت امام صادق علیه السلام میباشد، و امتناع غالب، به خاطر ترس و فشار سران کفر بوده است

 گروه های دیگری که جنگ با آنها در گرفته، ارتباطی با این شبهه مذکور ندارد و در جای خودش قابل بحث و تفصیل است.

 روایت امام صادق علیه السلام ناظر به شبه جزیره عربستان میباشد، و تعمیم دادنش مصادره به مطلوب بود

 

پیوست کلیپ

 مسلمان شدن روزافزون اروپایی ها نگرانی کارشناس مسیحی را به همراه داشت


https://www.aparat.com/v/vKE8S


 علت واقعی گسترش اسلام، دکتر ضیا صدرالاشرافی، آتئیست


https://www.aparat.com/v/hvlRf

 

 

انهدام شبهه

پایان