بسم الله الرحمان الرحیم

شروع بررسی سن عایشه و اثبات قاطع افسانه بودن خردسالی او هنگام ازدواج با سیدنا و حبیبنا محمد صلوات الله علیه و آله و سلم

مقدمه: به مدد الهی و با توجه به منابع معتبر  تاریخی روایی قصد داریم که افسانه و دروغ بودن خردسالی عایشه هنگام ازدواج با پیامبر (ص‌) ، این تبانی بزرگ و فضلیت تراشی موهوم برای عایشه را بررسی کنیم و شبهه را برای همیشه به زباله دان تاریخ بفرستیم....

ازدواج

مخالفین اسلام و تشیع با ادله و براهین معتبری از دل تاریخ اسلام مواجه شده و خواهند شد، سلاح ما در این پیکار، استدلال ، عقل و اسناد خواهد بود ! نه احساسات. براهین تشیع در مناظرات و مباحثات بیشماری با وهابیون و ملحدین، آزموده شده و شاهد عجز و حقارت اینها در مقابل حقیقت بوده ایم،پس چه بهتر که مباحث را منظم در دسترس همه عزیزان قرار بدهیم. ما شیعیان از پیامبر عظیم الشان و عزیزمان دفاع کرده و خواهیم کرد تا مرز بین عقلی گرایی و شیطان گرایی بیش از پیش مشخص بشود  ان شالله تعالی

نکته: ارسال مطالب به گونه ایست که اگر خواننده و ببیننده ی محترم هیچ تحقیقی راجع به این موضوع نداشته باشد هم، بعد از اتمام بررسی و دقت در مطالعه بتواند دشمنان حضرت (ص) را به سیه روزی و سرشکستگی دچار بکند! 

 

بخش اول

 تاریخ اسلام که اهمیت زیادی برای مسلمانان دارد بعد از رحلت پیامبر (ص) ، با توجه به علائق و سلایق یا وابستگی به اشخاص معلوم الحالی، خدشه دار شد و آنرا به نفع خود یا آرای و نظرات خود تغییر دادند !

بدون شک در ثبت وقایع تاریخی، به جهت اعمال نفوذ حاکمان و سلاطین بر تاریخ نگاران و محدثان و یا خود فروخته بودن برخی از آنان، علیه مخالفان حکومت کم لطفی ها و جعلیاتی صورت گرفته است !

یکی از این موارد، سن عایشه به هنگام ازدواج با آقا رسول خدا (ص) است که برخی از اسناد تاریخی و روایی، اصرار بر کم نشان دادن سن عائشه به هنگام ازدواج با پیامبر(ص) دارند و هم فکران آنها تعریف و تمجیدهایی در حد افراط انجام داده اند اما چنین نیرنگ هایی، تناقضاتی را بوجود آورده است که راهی برای دفاع علمی و منطقی از آنها وجود ندارد. روایات مشهوری که از کتب تاریخی و روایی اهل سنت راجع این موضوع ثبت شده است غالبا از زبان خود عایشه گفته شده، که میگوید: من در 6 یا 7 سالگی با آقا رسول الله (ص) ازدواج کرده ام

دو حالت وجود دارد

1. یا واقعا این حرف را عایشه زده است و دروغ گفته !

2. یا علما و محدثان پیرو او و پدرش بعدها این توطئه را جعل و ثبت کرده اند !

[ که نقدش در ادامه به تفصیل بیان خواهد شد ]

مرویات زیر که اصلی ترین روایات این ماجراست تماما از زبان شخص عایشه دختر ابوبکر نقل شده است ، ملحدین و وهابیین نیز غالبا به این اسناد استناد میکنند که خدمت شما عزیزان ارسال میکنیم

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یُوسُفَ، حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنْ هِشَامٍ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ  عائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا: «أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ تَزَوَّجَهَا وَهِیَ بِنْتُ سِتِّ سِنِینَ، وَأُدْخِلَتْ عَلَیْهِ وَهِیَ بِنْتُ تِسْعٍ، وَمَکَثَتْ عِنْدَهُ تِسْعًا

عائشه گفت : ....

عائشه گفت : ....

عائشه گفت : ....

صحیح بخاری جلد 7 صفحه 17

 http://bit.ly/2EMMvS1 

صحیح مسلم جلد 2 صفحه 1039

https://goo.gl/7U9mby

سنن أبی داود جلد 7 صفحه 293

http://bit.ly/2EPJWyr

سنن کبرى جلد 5 صفحه 170

http://bit.ly/2Da3lc0

سنن ابن ماجه جلد 3 صفحه 75

https://goo.gl/cTAAkY

مسند أحمد جلد  40 صفحه 183

https://goo.gl/knquqY

تاریخ طبری جلد 11 صفحه 612

http://bit.ly/2ESnLHZ

طبقات کبرى جلد 8 صفحه 48

https://goo.gl/is32dC

منقولات دیگری هم وجود دارد که در سند نامی از عائشه برده نشده ولی یا سماع (شنیده شده) از خود عائشه بوده است یا اسنادش نامعتبر است که صد البته ما همین اسناد را اگر از لحاظ سندی #فرضا صحیح بدانیم باز هیچ راه گریزی برای معاند جماعت وجود نخواهد داشت

چرا که از دو گزاره بالا خارج نیست !

 

بخش دوم

بیان کردیم که روایات موجود در کتب اهل سنت راجع به خردسالی عایشه هنگام ازدواج با حضرت محمد (ص) غالبا توسط خود عایشه گفته شده و یا توسط مورخان و محدثان هم کیش ایشان جعل شده است ! حال به موشکافی بیشتر این دو گزاره میپردازیم و نشان میدهیم که چرا این واقعه (سن عایشه) و دیگر رویدادهای تاریخی نیاز به بازرسی مجدد و دقیق تر داشته و دارد ! 

گزاره ی اول : تا چه حد میتوان به روایت عائشه راجع به سن خودش اعتماد داشت؟

گزاره دوم : تا چه حد میتوان کلام محدثان و مورخان سنی را باور کرد ؟

 نقد گزاره اول: 

تا چه حد میتوان به روایت عائشه راجع به سن خودش اعتماد داشت؟

اگر فرض را بر این بگیریم که عایشه واقعا این حرف را زده باشد جرح های جدی به سخن او وارد است چرا که حسادت بسیار زیادش نسبت به دیگر زنان پیامبر (ص) الی ماشالله در کتب اهل سنت ذکر شده و روایات نشان میدهد که به شدت علاقه به برتر بودن و قدرت نمایی بین زنان پیامبر ص و حتی امور جامعه داشته است !!!  اسناد زیر را با دقت مطالعه بفرمایید

حدیث 1 :

از عائشه نقل شده است که بر هیچ یک از زنان به اندازه خدیجه حسادت نکردم؛ چرا که رسول خدا او را زیاد یاد می کرد !!

صحیح بخاری جلد 5 صفحه 38  https://goo.gl/j6Jx9D

حدیث 2 :

عایشه گفت : رسول خدا هرگاه به یاد خدیجه می افتاد از او به نیکی یاد می کرد. روزی حسادت بر من چیره شد و گفتم: چه زیاد از آن پیرزن بی دندان یاد می کنید؟ همانا خداوند بهتر از او نصیب شما فرموده است.

رسول خدا فرمود: خداوند بهتر از او نصیب من نفرموده است !!!!

مسند أحمد جلد 41 صفحه 356  https://goo.gl/BU2cS3

حدیث 3 :

عائشه گفت: رسول خدا زیاد از خدیجه یاد می کرد، من گفتم: چه قد زیاد از خدیجه یاد می کنی؛ خداوند به جای خدیجه که پیرزن بی دندان بود و در زمان های گذشته هلاک شده (بهتر از او) را به تو داده است؛ پس رسول خدا خشمگین شد ؛ به طوری که تاکنون او را هرگز این چنین خشمگین ندیده بودم !!

معجم الکبیر جلد 23  صفحه 11   https://goo.gl/KCs6dq

حدیث 4 :

عائشه گفت : مزایایی به من عطا شده است که به هیچ زنی عطا نشده است !؟ پیامبر (ص) مرا در هفت سالگی عقد فرمود و فرشته یی در حالی که تصویر مرا در دست داشت پیش پیامبر آمد و پیامبر بر آن تصویر نگریست و در نه سالگی من با من زفاف فرمود، و من جبریل را دیده ام و هیچ زن دیگری او را ندیده است، و من در نظر او محبوب ترین همسرانش بودم ! و پدرم محبوب ترین یارانش در نظرش بود !

طبقات کبرى جلد 8 صفحه 51   https://goo.gl/2pz1r6

حدیث 5 :

عائشه گفت : پیامبر (ص) در ماه شوال مرا عقد فرمود و در ماه شوال با  من زفاف فرمود و کدامیک از همسران رسول خدا در نظرش خوشبخت تر و پیش او بهره مندتر از من بودند؟

طبقات کبرى جلد 8 صفحه 59    https://goo.gl/Z5Qojg

اگر این پنج حدیث را با دقت مطالعه کنیم ، علاوه بر اثبات حسادت و قدرت طلبی عایشه، نکته ی بسیار مهمی برجسته است‼️

تناقض گویی و کذب :

در حدیث شماره 2 عایشه میگوید: پیامبر (ص) فرمودند که خداوند بهتر از حضرت خدیجه (س) به من عطا نفرموده ، اما عایشه در حدیث شماره 4 میگوید که خودش محبوبترین زن پیامبر بوده است و البته پدرش محبوبترین یار پیامبر (ص)

جعل ثابت و آشکار است : چرا که حتی به اعتراف خودش هم حضرت خدیجه (س) محبوبترین همسر بزرگوار رسول خدا (ص) بوده اند، به علاوه عالم و آدم میدانند که ؛ محبوبترین عزیزترین ، وفادارترین یار ایشان کسی نیست جز فاروق اعظم ، صدیق اکبر، اسدالله الغالب، خلیفه الله حیدرکرار علیه السلام وزیر ، امیر و جانشین به حق حضرت محمد صلوات الله علیه و آله و بس

[  البته ادعای دیگری هم دارد، آن اینکه فقط خودش جبرائیل امین علیه السلام را دیده ، که این سخن هم از عجایب روزگار است ]

نتیجه گیری :

پس در این احادیث قدرت طلبی حسادت فخر فروشی ، توهین به ام المومنین حضرت خدیجه (س) ، و تناقض گویی ایشان مسئله ایست که پذیرش سخن او راجع به سنش را به جرات زیر سوال میبرد ! بنا به حکم عقل و منقولات کتاب اهل سنت  !!

اینکه روایات سخن عایشه را ،علمای اهل سنت از نظر سندی و سلسله راویان صحیح دانسته اند، صورت مسئله را پاک نمیکند چرا که به متن آن اشکال جدی وارد است. در ادامه توضیح میدهیم که چرا ممکن است علمای اهل سنت این مسئله را به عنوان فضیلت عایشه جعل کرده باشند و احتمالا گفته ی خودش نباشد.

 

بخش سوم

در مطالب قبل،گزاره اول و میزان وثاقت کلام عایشه راجع به سن خودش را بررسی کردیم. نتیجه ی حاصله برای پایان دهی به این افسانه قطعا مفید خواهد بود ! اما برویم سراغ بررسی بعدیمان :

نقد گزاره دوم : تا چه حد میتوان کلام محدثان و مورخان سنی راجع به سن عایشه را باور کرد ؟

علمای اهل سنت با اصرار بر سن کم عائشه هنگام ازدواج با پیامبر (ص) سعی دارند برای عائشه فضائلی را مطرح کنند و از سوی دیگر حب و بغض مذهبی یکی از عواملی است که برخی از نویسندگان را به این لغزش روشن گرفتار کرده است !

هدف از جعل روایت و فضیلت تراشی برای عائشه یا دیگران، مقابله آنها با فضیلت های ذکر شده از سوی پیامبر(ص) در مورد اهل بیت بخصوص حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است، بحث فضلیت تراشی و جعل احادیث ید طولایی در تاریخ اسلام دارد به اسناد زیر توجه بفرمایید:

فضلیت تراشی 1 : حدیث معتبر

 پیامبر (ص) خطاب به مولا علی :منزلت تو نزد من همانند منزلت هارون نزد موسی است.

صحیح موارد الظمآن إلى زوائد ابن حبان جلد 2 صفحه351   https://goo.gl/FkTjj3

مقابله به مثل علمای اهل سنت با جعل حدیث

پیامبر (ص) : خطاب به ابوبکر و عمر : نسبت شما نزد، من به نسبت هارون است به موسی (!)

سلسلة الأحادیث الضعیفة و الموضوعة جلد 4 صفحه 219   http://bit.ly/2De2GpI

فضلیت_تراشی 2 :  حدیث معتبر

امام حسن و امام حسین علیهما السلام سرور جوانان اهل بهشت هستند.

معجم الکبیر جلد 3 صفحه 39   https://goo.gl/pWJuSK

مقابله به مثل علمای اهل سنت با جعل حدیث

ابوبکر و عمر سرور پیراناهل بهشت هستند (!)

سنن الترمذی جلد 6 صفحه 52  http://bit.ly/2DcMtBi

[ روایت های این شکلی که علمای اهل سنت برخی از آنها را تضعیف کرده اند بسیار است لیکن به همین مقدار بسنده میکنیم و کافیست ]

حال به سراغ یک روایت جعلی دیگر و مرتبط با موضوع اصلی برویم

فضیلت تراشی و جعلیات:

ابوموسی: پیامبر (ص) فرمود: فضیلت عایشه بر زنان مانند فضیلت آبگوشت بر سایر غذاهاست !! بسیاری از مردان کامل شدند و از زنان کسی به کمال نرسید جز مریم دختر عمران و آسیه همسر فرعون !!

صحیح مسلم جلد 4 صفحه 1886  http://bit.ly/2ESlI6L

صحیح البخاری جلد 5 صفحه 29  https://goo.gl/1T3rKG

حال ما شیعیان سه سوال داریم:

1. برتری آبگوشت بر سایر غذاها چیست ؟!

2. آیا این احادیث توهین به عایشه نیست؟!

3. پیامبر(ص) در صحیح بخاری فرمود: فاطمه (س) سرور زنان اهل بهشت است.

صحیح بخاری جلد 5 صفحه 29   http://bit.ly/2EXlewb

چطور ممکن است تنها حضرت مریم و آسیه (علیهما السلام) به کمال رسیده باشند در حالی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) سرور آنان است ؟!

[  هدف = تنزلِ مقامِ حضرت زهرا (س) و حضرت خدیجه (س)  ]

نتیجه گیری:

صرف اینکه یک روایت از لحاظ،سندی یا همان سلسله راوی صحیح باشد، همیشه دال بر حجیت خبر و متن روایت ندارد، چه بسا دیده شده که دو روایت صحیح با هم متناقض میشوند، پس نیاز به بررسی جامع تر ، دقیق تر دارد ! و بر این اساس احتمال جعل روایت برای عایشه...توسط علمای اهل سنت بسیار بالاست !. در اوایل بحث کلیات را بیان کرده ایم، ان شالله در ادامه براهین چندگانه ی اثبات بزرگسالی عایشه وقت ازدواج با حبیبنا و سیدنا محمد (ص) را خدمت شما ارسال میکنیم تا قرینه ای محکم برای اثبات آنچه تاکنون عرض کرده ایم باشد.

 

بخش چهارم

در بخش های قبل با توسل به اسناد معتبر نشان دادیم که تناقض گویی و حسادت عایشه به علاوه فضیلت تراشی های ناصحیح علمای اهل سنت، راه را برای بازرسی مجددا باز گذاشته است ، فی الحال وقتش رسیده که براهین مستدل و مستقیم علمی در رد خردسالی و اثبات بزرگسالی او هنگام ازدواج با رحمه للعالمین (ص‌) ، ارائه شود:

أفضل البراهین: برهان_اول را با دقت بخوانید

ابن اسحاق (متوفی 151هـ) مورخ مشهور در سیره‌ی خود پس از ذکر اسلام آوردن 5 نفر نخست ( حضرت خدیجه (س) زید بن حارثه، امام علی (ع)، ابوبکر، ابوذر غفاری ) می‌نویسد: سپس مردمانی از قبایل عرب ایمان آوردند از جمله:.. اسماء دختر ابوبکر و عائشه‌ دختر ابوبکر که او کم سن و سال بود ! و ابن هشام (متوفی 213 هـ) مورخ مشهور نیز این مطلب را در سیره خود آورده است !

اسناد:

سیرة ابن اسحاق جلد1 صفحه 143  https://goo.gl/T5T1SF

سیرة ابن هشام جلد 1 صفحه 234    http://bit.ly/2Dh4zSS

عایشه و اسما دختران ابوبکر با هم مسلمان شده اند ، اسلام آوردنشان هم ابتدای بعثت بوده است ! ارائه ی دیگر اسناد در راستای اثبات بهتر و بیشتر برهان :

ابن الاثیر جزری (متوفی 630 هــ) ، ابن حجر عسقلانی (متوفی 852 هـ) ، بدر الدین عینی (متوفی 855 هـ) در کتابهایشان نقل میکنند، که اسما دختر ابوبکر هفدهمین نفری بود که مسلمان شد ! 

اسناد :

أسدالغابة جلد 7 صفحه 7 http://bit.ly/2DhhGTM

الإصابة جلد 8 صفحه 13   https://goo.gl/uov6gD

عمدة القاری جلد 2 صفحه 93 http://bit.ly/2EWMtHk

ابن ابی خیثمیه (متوفى 279 هـ) نقل میکند: که #عایشه دختر ابوبکر نوزدهمین نفری بود که اسلام آورد و به گفته ابن اسحاق آن هنگام خردسال بود !

أسلمَتْ عَائِشَة بِنْتُ أَبِی بَکْرٍ الصِّدِّیق بَعْدَ ثَمَانِیَةَ عشر إِنْسَانًا مِمَّنْ أسلمَ، فِیمَا حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ إِبْرَاهِیْم، عَنِ ابنِ إِسْحَاقَ؛ قَالَ: أسلمَتْ و هِیَ صَغِیْرَة.

سند: تاریخ الکبیر جلد 2 صفحه 77        http://bit.ly/2EYd2Mm

دو خواهر‌؛ اسماء هفدهمین و عایشه نوزدهمین نفری بوده اند که مسلمان میشوند، این رویداد در سه سال اول بعثت رخ میدهد، چنانچه دیگر عالم اهل سنت نقل میکند:

ابن طاهر مقدسی (متوفی 355 هـ) در کتاب البداء و تاریخ خود تصریح میکند:

کسانی که در اسلام آوردن بر دیگران سبقت گرفتند، ابوعبیده جراح... و از زنان اسما دختر بنت عمیس همسر جعفر بن ابی طالب...و عائشه که در آن زمان خردسال بود. این افراد در 3دسال اول بعثت که رسول خدا مخفیانه مردم را به ایمان دعوت می کرد، اسلام آوردند قبل از آن که رسول خدا وارد خانه ارقم بن ابی الارقم بشود.

سند: البدء و التاریخ جلد : 4 صفحه : 146   http://bit.ly/2DkovUK

علمای دیگری از اهل سنت نقل میکنند که ایمان آوردن اسما و عایشه ( از بین این سه سال )، سال اول بعثت متحمل تر است:

حاکم نیسابوری (متوفی 405 هـ)، ابن عبدالبر (متوفی 463 هـ) و ابن جوزی (متوفی 597 هـ) در کتابهایشان نقل میکنند:

اسما دختر ابوبکر از قدیمی ترین مسلمانان مکه است، ( پس او و عایشه همان سال اول اسلام آورده اند:

و َأَسْمَاءُ بِنْتُ أَبِی بَکْرٍ...

هِیَ أُخْتُ عَبْدِاللَّهِ بْنِ أَبِی بَکْرٍ لِأَبِیهِ وَ أُمِّهِ، أَسْلَمَتْ قَدِیمًا بِمَکَّةَ 

اسناد:

مستدرک حاکم جلد 4 صفحه 72  http://bit.ly/2DetshK

الاستیعاب جلد 4 صفحه 1782     http://bit.ly/2F53rU6

صفة الصفوة جلد1 صفحه 333     http://bit.ly/2ETu8ek

نتیجه گیری:

عائشه‌ در سال اول بعثت ایمان آورده و چنانچه گفته شد صغیره بوده،حداقل سن لازم برای تشخیص ایمان و اسلام (7سال)،در سال دوم هجرت (15 بعثت) با حضرت محمد (ص) ازدواج کرده در نتیجه سن او حدودا 21 ، 22 سال بوده است !

این برهان را قوی ترین برهان برای اثبات بزرگسالی عایشه هنگام ازدواج با پیامبر (ص‌) میدانیم، ولی براهین مهم دیگری هم وجود دارد که قرائن را محکم تر مینماید.

 

بخش پنجم

در بخش چهارم قاطع ترین و زیباترین برهان ِ اثبات بزرگسالی عایشه هنگام ازدواج با آقا رسول الله (ص) را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم، اما بازرسی ها به همینجا ختم نمیشود؛ میخواهیم به سراغ مشهورترین برهان برویم:

أشهر البراهین: برهان_دوم با دقت مطالعه بشود

به طور خلاصه : عائشه‌ در سال اول یا دوم هجری به خانه پیامبر رفته : خواهرش اسماء در سال اول یا دوم هجری 27 یا 28 سال سن داشته است و چون عائشه‌ 10 سال از او کوچک‌تر بوده پس عائشه‌ در سال اول یا دوم هجری دختری 17 یا 18 ساله بوده که با پیامبر ازدواج کرده است: 

اسناد گزاره هایی که در برهان ارائه گردید:

1. اسماء ، زمان ازدواج عایشه در سال اول یا دوم هجرت 27 یا 28 سال داشته :

علمای اهل سنت مانند: ابن سعد (متوفی 230 هـ) ،حاکم نیسابوری (متوفی 405 هـ)، ابن عبدالبر (متوفی 463 هـ) ،ابن عساکر (متوفی 571 هـ) مجموعا در کتاب هایشان نقل کرده اند: اسما سال 73هجری وفات یافت در حالی که 100 سال داشت، یعنی متولد 27 سال قبل از هجرت است پس سال اول یا دوم هجری 27 یا 28 ساله بوده.

[ 100 - 73 = 27 ]

اسناد:

طبقات الکبرى جلد 8 صفحه 255     http://bit.ly/2Dhrw8r

مستدرک حاکم جلد 4 صفحه 72     https://goo.gl/3yMr7r

الاستیعاب جلد 4 صفحه 1783         http://bit.ly/2F0JRrO

تاریخ دمشق جلد 69 صفحه 27        http://bit.ly/2DiVHfb

2. اسماء از خواهرش عایشه 10 سال بزرگتر بوده است :

علمای اهل سنت مانند: ابن منده (متوفی 395 هـ)، ابن عبدالبر (متوفی 463 هـ) ، ابن عساکر (متوفی 571 هـ) ، شمس الدین ذهبی (متوفی 748 هـ)، نقل میکنند که اسماء 10 سال از خواهرش #عایشه بزرگتر بوده : 

اسناد :

معرفة الصحابة جلد 1 صفحه 982   http://bit.ly/2F0qzD7

الاستیعاب جلد 2 صفحه 616       https://goo.gl/8cb1AE

تاریخ دمشق جلد 69 صفحه 8        http://bit.ly/2Dij74n

سیرأعلام النبلاء جلد 2 صفحه 289 http://bit.ly/2DhvsWL

نتیجه گیری:

اسما وقت ازدواج عایشه با آقا رسول الله (ص) 27 یا 28 سال داشته !

عایشه ده سال از اسما کوچکتر بوده !

پس عایشه وقت ازدواج پیامبر (ص) 17 یا 18 سال داشته است !

{ نه معادلات چند مجهولیست نه فیزیک کوانتوم }

بحث تخصصی و پاسخ به دو نقد:

وضعیت عبدالرحمان ابن ابی الزناد که اختلاف سن عایشه و اسما را گفته است :

ابْنُ أبی الزناد قَالَ قالت أسماء بنت أبی بکر وکانت أکبر من عائشة به عشر سنین 

1. مسلم نیسابوری (متوفی 261هـ) در کتاب موسوم به صحیح خودش از او روایت اخذ کرده و طبق نظر علمای اهل سنت این شخص توثیق میشود:

اسناد:

صحیح مسلم جلد 1 صفحه 15   https://goo.gl/qc2qbK

شرح مشکاة المصابیح جلد1 صفحه 63  http://yon.ir/pVyzV

2. شمس الدین ذهبی (متوفی 748 هــ) عالم مشهور اهل سنت: او را امام، فقیه، حافظ میداند و طبق قاعده ی ایشان به امام هیچ جرحی وارد نیست:

اسناد:

سیر أعلام النبلاء ج 8 صفحه 168    https://goo.gl/S7E7ya

سیر أعلام النبلاء جلد 7 صفحه 409  http://bit.ly/2DgpCF7

[ قلت (ذهبی) : هو حسن الحدیث. و بعضهم یراه حجة ]

عبدالرحمان ابن ابی الزناد سال 174 هجری وفات کرده، و فاصله ای بین ایشان و اسما (متوفی 100 هـ) وجود دارد، که طبق منقولات علمای اهل سنت مانند؛ سرخسی (متوفى 483 هـ)، ابن حجر عسقلانی (متوفی 852 هـ)، راجع به مراسیل تابعی؛ گزارش مذکور معتبر میباشد:

اسناد :

أصول السرخسی جلد 1 صفحه 360    https://goo.gl/4xaZu1

فتح الباری جلد 8 صفحه 716            https://goo.gl/1A4OdK

در ادامه بعد، برهان معتبر دیگری برای محکم تر شدن هر چه بهتر و بیشتر قرائن ارائه خواهد شد؛ روزگار ملحدین و وهابیین هر روز سیاه تر از دیروز ان شالله تعالی.

 

بخش ششم

با گذر و ارائه ی دو برهان محکم بر اثبات بزرگسالی عایشه هنگام ازدواج با سیدنا و حبیبنا محمد (ص) به سراغ سومین و آخرین برهان برگرفته از کتب اهل سنت رفته، تا کامل کننده و قرینه دیگری بر تایید نظریاتمان باشد ! 

أکمل البراهین: برهان سوم با دقت مطالعه بشود

1. به گفته ی عده ای از علمای اهل سنت عایشه سال اول و یا دوم بعثت به دنیا آمده چرا که در سن 70 سالگی و در سال 57 یا 58 هجری وفات کرده است !

2. حضرت خدیجه (س) سال دهم بعثت از دنیا رفته و عایشه نیز سه یا چهار سال بعد از وفات حضرت خدیجه (س) به خانه پیامبر ص رفته است !

3. نهایتا آقا رسول خدا (ص) یک سال بعد از آوردن عایشه به خانه خود، با او همبستر شدند !

فلذا عایشه بعد از عقد باید 15 و یا 14 سالگی به خانه آن حضرت آمده باشد و مراسم زفاف یک سال بعد از آن  یا 16 و یا 15 سالگی عایشه بوده باشد ، نَه نُه سال !

حال ارائه اسنادی که گزاره های چهار گانه را تایید میکند! 

عده  ای از علمای اهل تسنن مانند؛ ابن عبدربه آندلسی (متوفى 328 هـ)، ابن إبراهیم نیسابوری (متوفى 407 هـ) ،ابن جوزی (متوفی 607 هـ) قائلند که عایشه سال 57 یا 58 در سن 70 سالگی در زمان حکومت معاویه درگذشت !

{{ و ماتت سنة ثمان و خمسین و قد قاربت السبعین }}

{{ مَاتَتْ سنة سبع و َخمسین }}

العقد الفرید نویسنده جلد 5 صفحه 7    https://goo.gl/a66bTK

شرف المصطفى جلد 3 صفحه 247        http://bit.ly/2F1YafV

تلقیح فهوم جلد1 صفحه 22               https://goo.gl/NYsCsY

ابن اسحاق (متوفی 151 هـ)، ابن حجر عسقلانی (متوفی 852 هـ )، ابوالعباس مقریزی (متوفی 854 هـ) نقل میکنند؛ که حضرت خدیجه (س) سه سال قبل از هجرت وفات یافتند! 

{{ ماتت قبل الهجرة بثلاث سنین على الصحیح }}

اسناد:

سیرة ابن اسحاق جلد1 صفحه 254    http://bit.ly/2F4y5wM

الإصابة جلد 8 صفحه 103               https://goo.gl/wpbn6W

إمتاع الأسماع جلد 6 صفحه 26          http://bit.ly/2F3nVMJ

ابن اسحاق (متوفی 151 هـ)،بخاری (متوفی 256 هـ)، #سه سال بعد از خدیجه رسول خدا (ص) با عایشه ازدواج کرد.

{{ تزوج رسول الله صلى الله علیه  وسلم عایشة بعد موت خدیجة بثلاث سنین }}

اسناد:

سیرة ابن اسحاق جلد1 صفحه 255      https://goo.gl/mYGYSY

صحیح بخاری جلد 5 صفحه 38               http://bit.ly/2F5MYyO

بلاذری (متوفی 279 هـ) ، شمس الدین ذهبی (متوفی 748 هـ) :

رسول خدا صلی الله علیه وآله بعد از وفات (حضرت) خدیجه، چند ماه قبل از هجرت با سوده ازدواج نمود... سوده اولین زنی بود که حضرت (ص) در مدینه با او همبستر شد. سوده مدت چهار سال، تنها همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله بود، در این زمان آن حضرت هیچ همسر و کنیزی نداشت و بعد از آن عایشه به خانه ایشان وارد شد ....

اسناد:

أنساب الأشراف جلد1 صفحه 407    https://goo.gl/35XQWc

تاریخ الاسلام جلد 3 صفحه 288       https://goo.gl/ZwcPUq

ابن طاهر مقدسی (متوفی 355 هـ)، ابن مقلن (متوفی 804 هـ) مجموعا نقل میکنند که سال دوم هجری به خانه رفته. و یک سال بعد یعنی سال سوم زفاف صورت پذیرفته :

{{ و بنى بها بالمدینة فی شوال فی السنة الثانیة }}

{{ و بنى بها بالمدینة و دخل بها بعد البناء بسنة }}

اسناد:

البدء و التاریخ جلد 5 صفحه 11    https://goo.gl/DQYuvH

غایة السول جلد 1 صفحه 236    https://goo.gl/XHsDRQ

نتیجه گیری :

بر طبق این دسته از منقولات کتب اهل سنت عایشه سال اول یا دوم بعثت به دنیا آمده !

عایشه سه سال یا چهار سال بعد از حضرت خدیجه (س) به خانه پیامبر گرامی اسلام (ص) رفته است! با توجه به اینکه حضرت خدیجه (س‌) سه سال قبل از بعثت وفات کرده اند میشود اول یا دوم هجری ! به قولی دیگر هم او سال دوم هجری به خانه پیامبر رفته است ولی یک سال بعد از مراسم زفاف صورت پذیرفته است ! 

طبق این اسناد عایشه وقت زفاف 15 یا 16 سال داشته است نَه نُه سال !

فلذا با سه برهان علمی از کتب اهل سنت و گزاره های مقدماتی که ارسال گردید شکی وجود ندارد،که عایشه بزرگسال بوده است ، برهان اول معتبرین ترین برهان از دید علمیست و دو برهان بعدی نیز هر کدام به تنهایی خط بطلان به إنقلت های ملحدین و وهابیین میباشد !

در ادامه به سراغ روایتی در کتاب شیعه ، اصول کافی رفته و آنرا را نیز با چالش، جدی روبرو میکنیم تا متوجه بی اعتبار بودنش بشوید، ان شالله تعالی !.

 

بخش هفتم 

تا به اینجا شخصیت عایشه و برخورد علمای اهل سنت با احادیث را در حد کفایت بررسی کردیم و سه برهان فوق العاده عالی ایراد گردید که تمام تلاش های مذبوحانه ی ملحدین مزدور و وهابیین متحجر را به باد فنا میدهد ! 

اینک به سراغ آخرین سنگر آنها میرویم : روایتی در اصول کافی وجود دارد را بررسی کنیم: 

روایت مورد نظر: باب (شهادة الصبیان) 1 _ علی بن إبراهیم، ‌عن محمد بن عیسى، عن یونس، عن أبی أیوب الخزاز قال: سألت إسماعیل بن جعفر:

ترجمه : از اسماعیل بن جعفر پرسیدند: چه زمانى شهادت پسر نافذ و داراى ارزش است؟ گفت: آن گاه که پا به ده سالگى بگذارد. پرسیدم: و کارش نافذ است ؟ گفت : پیامبر خدا با عایشه در سن ده سالگی همبستر شد...

الکافی جلد 7 صفحه 388    https://goo.gl/X5TX5i

تهذیب الأحکام جلد 6 صفحه 251   https://goo.gl/54UhRj

پاسخ: این روایت را از دو منظر مورد مداقه قرار میدهیم:

1_از نظر سندی:

2_از نظر دلالی و محتوایی:

 

1_بررسی سندی: این روایت طبق نظر برخی از علمای رجالی بزرگ، مرسل و از اقسام ضعیف است:

آیت الله خوئی میگوید؛ إسماعیل بن جعفر بن محمد. إسماعیل بن أبی عبد الله. روى مرسلا عن رسول الله(ص) و روى عنه أبو أیوب الخزاز.

معجم رجال جلد 4 صفحه 39   https://goo.gl/hS85Ei

علامه حائری و سید خوئی (در کتابی دیگر): حدیث از اسماعیل بن جعفر صادق (ع) هست و این حدیث امام صادق علیه السلام نیست (!) چرا که شهادت او به دخول و نزدیکی رسول الله صلی الله علیه واله و سلم با عایشه و او دختر ده ساله بوده واضح البطلان هست !

القضاء فی الفقه الاسلامی جلد1 صفحه 302   http://bit.ly/2BskVVc

مبانی تکملة المنهاج جلد 1 صفحه 78           http://bit.ly/2QFncXw

اما منظور عده ای از علما که فرموده اند صحیحه چه بوده است، یعنی روایت حجیت دارد و متن درسته ؟ قطعا خیر:

مثلا علامه مجلسی در مورد روایت بالا از اسماعیل ،میگوید سند،"صحیح موقوف" است یعنی با اینکه از افراد عادلی نقل شده است، اما به معصوم نمیرسد !

الحدیث التاسع و الأربعون:  صحیح موقوف 

ملاذالأخیار جلد 10صفحه 102   https://goo.gl/4YaR1x

صرف اینکه افراد عادلی روایت را نقل کرده باشند برای استناد به آن کافی نیست و باید به معصوم برسد!

کما اینکه آیت الله خویی در مورد روایت مورد بحث می گوید: استدلال به روایت ممکن نیست چون از معصوم نیست و قول اسماعیل نیز حجیت ندارد 

مبانی تکملة المنهاج  جلد : 2  صفحه 77   http://bit.ly/2BqOUwM

شهید ثانی نیز در مورد این روایت می گوید: در سند این روایت_با وجود موقوف بودن روایت به اسماعیل_محمد بن عیسی از یونس روایت کرده است در نتیجه استدلال به این روایت بر این حکم مخالف اجماع، بسیار بعید است

مسالک الأفهام جلد 14 صفحه 158   https://goo.gl/ojJUDY

آیت الله صادق روحانی: روایت از غیر معصوم هست و فتوا و نظر اسماعیل حجت نیست مخصوصا که استدلال به چیز فاسدی شده است !

فقه الصادق جلد 26 صفحه 57        https://goo.gl/LuDxNJ

2_ بررسی محتوایی و دلالی:

نکته بسیار مهمی که فارغ از بحث های سندی باید بدان توجه داشت این است که: با فرض پذیرش صحیح بودن سند این روایت  می گوییم فرض اینکه عادل بودن همه روات را بپذیریم، اما شکی در این نداریم که یک شخص عادل نیز می تواند اشتباه کند. پس چه سند روایت را بپذیریم چه نپذیریم، محتوا و متن آن را رد میکنیم :

اسماعیل بن جعفر که آخرین راوی این روایت است معصوم نبوده و باید دید مبنای حرف او چیست!

دو فرض می توان در نظر گرفت:

1_ اسماعیل به قول معصوم استناد کرده است: این فرض هیچ مبنایی ندارد و ما هیچ ترجیحی نداریم که بخواهیم این فرض را بپذیریم و در سایر روایات هم از هیچکدام از ائمه اشاره ای به 9 ساله بودن عایشه نشده است تا با استناد به آن، این احتمال بسیار ضعیف را ترجیح دهیم.

نکته و ادله مهم : چرا اسماعیل نگفت امام صادق علیه السلام فرموده (؟!)، چون امام چنین نظری نداشته است و الا روایت از شخص ایشان نقل میشد

2_ اسماعیل به قول مشهور اهل سنت (جعل زمان) مبنی بر 9 ساله بودن عایشه استناد کرده است : که ما این فرض را در پست های قبل، با براهین مختلف و مقتدر باطل کردیم

بخش هشتم؛

 

برخی مطرح میکنند که مرحوم علامه مجلسی در بحار جلد 22 ص191- حیاة القلوب جلد 2 ص 596 و همچنین مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الآمال جلد 1 ص 80 میگویند که عایشه هنگام ازدواج با پیامبر اکرم (ص) 9 سال سن داشته است.

 

اما پاسخ ما به این شبهه :

به جرات میگوئیم که تاکید بر گزارشات فوق دیگر تاریخ مصرفش گذشته است:

در بین اهل علم و کسانی که از سلامتی عقل برخوردار هستند هیچ شکی وجود ندارد که علم تاریخ نیز مانند بسیاری از علوم دیگر قابلیت بازبینی دارد. به طور مثال، نظریه زمین مرکزی بطلمیوس توسط نظریه خورشید مرکزی کوپرنیک رد شد، چون ایشان برای به دست آوردن واقعیت ، کوشش و تحقیقات وسیعتری انجام دادند و احیانا از تجربیات گذشتگان هم بهره جسته اند. به طور مثال همین معاندین بارها میگفتند الله نام یک بت در مکه بوده (العیاذ بالله) ولی کم کم متوجه شدند این فرضیه اوهام و از اکاذیب است. در این باره مثال های فراوانی وجود دارد که به همین مقدار بسنده میکنیم.

 

به طور کلی؛ از جمله عواملی که امکان کشف حقایق تاریخی را برای ما آسان تر کرده است میتوان به 1. فراغت و آسایش بیشتر محققین و دانش پژوهشان جدید به نسبت بسیاری از علما و محققین پیشین 2. یافتن کتاب ها و متون جدید توسط باستان شناسان و دانشمندان 3. به وجود آمدن تکنولوژی های نوظهور مانند اینترنت که امکان جستجو در کتاب ها را برای ما آسانتر کرده است اشاره کرد. آیا مشقت هایی که گذشتگان برای تحقیقات داشته اند، با تسهیلاتی که مردم این دوران در اختیار دارند یکی است ؟

 

زحمات و بیانات ارزشمند بزرگواران و علمایی چون شیخ الاسلام مجلسی و شیخ عباس قمی رحمهم الله تعالی قطعا شایسته تقدیر و قدردانی ابدیست ولی 1. با توجه به فعالیت و مشغله ی گسترده ای که داشته اند 2. کتب بسیار زیادی که نوشته اند 3 . امکانات بسیار محدودتری که نسبت به الان داشته اند، عقلا نمیتوانستند تمام منابع و مصادر تاریخی و روایی شیعه و سنی را مطالعه کنند و برای هر شبهه ای، پاسخ دقیق و تمام کننده ای ارائه دهند ! چنین توقعی، بیجا، غیرمنصفانه و از توانایی هر انسانی خارج است.

 

علمای بزرگوار یاد شده در مورد سن عایشه صرفا به قول مشهور استناد کرده و یکی دو خط نوشته و از موضوع رد شده اند، نه اینکه در موردش تحقیقات جامعی انجام داده اند یا اینکه براهین اثبات بزرگسالی عایشه را ابتدا دیده و سپس راجع به آن چنین نقلی داشته باشند ! خیر ! بلکه براهین متعدد و معتبر اثبات بزرگسالی عایشه وقت ازدواج با آقا رسول الله صلی الله علیه و آله، حاصل تحقیقات جدید محققین است! به علاوه این علمای بزرگوار رضوان الله تعالی علیه محدث بوده اند، حال اینکه براهین به دست آمده، حاصل مطالعه عمیق ده ها جلد از کتاب های تاریخی است.

 

اگر به یکی از براهین اثبات بزرگسالی عایشه... مانند برهان اختلاف سن اسما و عایشه که اعتباری بالایی دارد دقت کنیم، مشخص است که محققین پرتلاش، سال های زیادی را صرف مطالعه کتب تاریخی کرده و پی به غلط بودن گزارشات قبلی برده اند ! با این حال آیا علمای بزرگوار یاد شده، با آن حجم از فعالیت و تلاش برای نوشتن کتب های متعدد چنین فراغ بالی داشته اند ؟ تالیف های ایشان مجموعا بالای 200 جلد کتاب میباشد! آیا معاندین توان نوشتن دو جلد کتاب را دارند تا مشقت های نویسندگان گذشته را درک کنند ؟

ما شیعیان و بخشی از اهل سنت منصف صحبت های خودمان را براساس احساسات نمیزنیم که فقط بگوئیم؛ محال است که چنین ازدواجی رخ داده باشد! بلکه (نحن ابناء الدلیل) برای اثبات مدعای خود برهان و ادله ی بسیار قوی ارائه میکنیم که برگرفته از مدارک و منابعیست که همگی مربوط به حدقل 900 سال پیش است ! این نکته بسیار حائض اهمیت میباشد، زیرا ممکن است افرادی که هیچ اطلاعی از ماجرا ندارند و به تازگی با شبهه مواجه شده اند، گمان کنند اسناد به کار برده شده در براهین، قدمت تاریخی ندارد! خیر! بلکه همانطور که عرض کردیم براهین ما حاصل تحقیقات جدید اما اسناد به کار برده شده مرتبط با حدقل 900 سال پیش است!

 

به علاوه علم حدیث و تاریخ هم تقلیدی نیست و براهین اثبات بزرگسالی عایشه اینقدر متعدد و معتبر هستند که همه ی معاندین به همراه تمام استدلال های آبکیشان را در هم کوبیده و به سمت بیابان های قفقاز هدایت خواهند کرد، امیدواریم همگی همت کنند و یقین داشته باشند که ما دیگر در موضع قدرت قرار گرفته ایم/

نتیجه: هیچ راهی وجود ندارد که بتوان 9 بودن عایشه را از منابع شیعی و سنی ثابت کرد چون شیعه منبع مستقل تاریخی در این باره ندارد و از اهل سنت اقتباس کرده است و با کتب اهل سنت، به تبع آنچه وارد کتب تشیع شده نیز رد می شود و طومار این شبهه بسته شد !

 

#یاعلیمدد

🔚دروغ ها و خرافات ملحدین

🆔 https://telegram.me/Zandiq_IQ7