بسم الله الرحمان الرحیم
روایت مورد شبهه :
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : إِیَّاکُمْ وَ نِکَاحَ اَلزِّنْجِ فَإِنَّهُ خَلْقٌ مُشَوَّهٌ.
امام صادق (ع) : امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: شما را از ازدواج با زنجیان ( آفریقایى ها ) برحذر مىدارم؛ چون اینها مخلوقاتى زشت اند.
منبع: اصول کافی جلد ۱۰ صفحه ۶۴۵
قسمت اول
به بررسی شبهه مذکور بپردازیم:
همگان میدانند اصل استثناء ناپذیر دین مبین اسلام، نفی نژاد پرستی است و این، چنان به گوش همگان خورده است که جای تردید و انکار نیست که اسلام ستیز شبهه افکن، درصدد میباشد به ذهن شما هموطنان عزیز القا کند دین اسلام دین نژاد پرستی است و میان نژاد ها تفاوت قائل شده است:
خداوند متعال در آیه شریفه ۱۳ حجرات میفرماید:
ترجمه: مردم، ما شما را از نرى و مادهاى بیافریدیم. و شما را جماعتها و قبیله ها کردیم تا یکدیگر را بشناسید. هر آینه گرامىترین شما نزد خدا، پرهیز گارترین شماست. خدا دانا و کاردان است.
متن عربی: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا و َقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
در خصوص این آیه گفته اند: شعوب یعنی ایرانیان یا غیر عرب ها و قبائل یعنی اعراب و از امام صادق علیه السلام نقل شده شعوب یعنی عجمان و قبائل یعنی اعراب و اسباط بنی اسرائیل
متن عربی؛ قیل أراد بالشعوب الموالی و بالقبائل العرب فی روایة عطا عن ابن عباس و إلى هذا ذهب قوم فقالوا الشعوب من العجم و القبائل من العرب و الأسباط من بنی إسرائیل و روی ذلک عن الصادق (ع)
منبع : مجمع البیان ج ۹ ص ۲۰۷
روایات تفسیری در این باره بسیار جالب توجه میباشد:
1- معصوم علیه السلام: شما همه، فرزند آدم هستید و آدم از مشتى خاک آفریده شده است و گرامى ترینِ شما نزد خدا با تقواترینِ شماست .
متن عربی: قول رسول الله (صلى الله علیه و آله) ألا انکم ولد آدم و آدم من تراب.... و ان اکرمکم عند الله اتقیکم
منبع : تفسیر القمی ج ۲ ص ۹۴
2- به نقل از جابر بن عبداللّه: پیامبر خدا (ص) براى ما خطبه خواند ... پس فرمود: اى مردم! پروردگار شما یکى است و پدر شما یکى. بدانید که هیچ عربى بر هیچ عجمى برترى ندارد و نیز هیچ عجمى بر هیچ عربى، و هیچ سفیدى بر هیچ سیاهى، و هیچ سیاهى بر هیچ سفیدى، مگر به تقوا. ارجمندترینِ شما نزد خداوند، باتقواترینِ شماست. هان! آیا [پیامم را] رساندم؟ همه گفتند: آرى، اى پیامبر خدا! فرمود: پس، حاضران به [گوش] غایبان برسانند.
متن عربی: عن جابر بن عبد الله قال : خطبنا رسول الله صلىالله علیه و آله فی وسط أیام التشریق خطبة الوداع ـ فقال: یا أیها الناس ألا إن ربکم واحد ، ألا إن أباکم واحد، ألا لا فضل لعربی على عجمی، ولا لعجمی على عربی ، و لا لأسود على أحمر و لا لأحمرعلى أسود إلا بالتقوى ـ إن أکرمکم عندالله أتقاکم.
منبع: تفسیر المیزان ج ۱۸ ص ۳۳۴
3- پیامبر خدا (ص) بر منبر رفت و خطبه اى ایراد کرد و فرمود: مردم از روزگار آدم تا به امروز، همچون دندانه هاى شانه هستند. عرب بر عجم ، برترى ندارد و سفید بر سیاه، مگر به تقوا.
متن عربی: رسول الله صلى الله علیه وآله المنبر فخطب فقال: إن الناس من عهد آدم إلى یومنا هذا مثل أسنان المشط، لا فضل للعربی على العجمی و لا للأحمر على الأسود إلا بالتقوى
منبع؛ الاختصاص المفید ج ۱ ص ۳۴۱
به اسناد مستفیض از ائمه علیهم السلام روایت کرده اند: هرگاه حدیثى از ما به شما برسد، آن را بر کتاب خدا عرضه کنید، آنچه از آن موافق قرآن بود بپذیرید و آنچه مخالف بود به دیوارش بکوبید (دقت)
متن عربی: 3 - عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن أبیه، عن النضر بن سوید، عن یحیى الحلبی، عن أیوب بن الحر قال: سمعت أبا عبدالله علیه السلام یقول: کل شئ مردود إلى الکتاب و السنة، و کل حدیث لا یوافق کتاب الله فهو زخرف
منبع: اصول کافی ج ۱ ص ۶۹
قد استفاضت الأخبارُ عن الأئمّة الأطهارِ... [ خبر مستفیض است ]
منبع: الحدائق الناضره ج ۱ ص ۸۸
پس به نص تصریح قرآن کریم و کلام ائمه معصوم علیهم السلام این اخبار در عدم ازدواج با سیاه پوستان یا زنجیان، جز اوهام و خرافات قرار میگیرد و نسبت دادنشان به راسخون فی العلم گزافه گویی محض است. چنانچه بیان شد با قران کریم در تعارض قرار داشته و خود ائمه علیهم السلام فرموده اند چنین اخباری را به دیوار بکوبید !
اسلام ستیزان شبهه انداز از روش تحقیق که برگرفته از خود روایات است، خبر دارند، اما به علت بغض و کینه و یا به تحمیق عوام الناس باز هم ارسالش میکنند، ولی نهایتا با پاسخ قطعی روبرو شده و گریزها خواهند کرد...
قسمت دوم :
در مقابلِ روایت جعلی که در آن ازدواج با آفریقایی ها منع شده است، اگر فرض قرار بدهیم (العیاذ بالله) به خاطر رنگ پوستشان بوده باشد (که نیست)، با روایاتی مواجه میشویم که مخالف مضمونِ روایتِ مد نظرِ اسلام ستیزان میباشد:
1- امام رضا (علیه السلام) فرمود: رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) فرموده است: با زن سیاه چهره (یا زشت چهره ای) که ولود (بچهآور) باشد، ازدواج کنید.
متن عربی: عن أبی الحسن الرضا (علیه السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) لرجل: تزوجها سوءاء و لودا
منبع ؛ اصول الکافی ج ۵ ص ۳۳۴
2- معصوم علیه السلام میفرمایند: بدانید به درستی که زن سیا (یا زشت) بچهزا نزد من محبوبتر از زن زیبای نازاست
متن عربی: و قال علیه السلام: اعلموا أن المرأة السوداء إذا کانت ولودا أحب إلی من الحسناء العاقر
منبع؛ من لا یحضره الفقیه ج ۳ ص ۳۹۲
پس علاوه بر اینکه اثبات گردید روایات با قران در تعارض است و این تعارض یعنی حکم بطلان ، ملاحضه میفرمایید که روایاتی موجود است که ازدواج با سیاهان را توصیه میکنند به شرطی که بچه زا باشند ! (بحث اختیار و سلیقه جای خودش )
دلیل سوم، در جهت تقویت هر چه بیشتر شبهه نژادی و نازیبایی ، روایاتی بسیار قوی، راجع به معیار اصلی انتخاب همسر از دید اسلام، میتواند تیر خلاصی بر شبهه اسلام ستیزان باشد. ملاحظه فرمایید:
1- امام صادق علیه السلام: هر گاه مردى با زنى، به خاطر زیبایى یا دارایى اش ازدواج کند، به همان (زیبایى یا دارایى) واگذار میشود و هر گاه به خاطر دینش با او ازدواج کند، خداوند، زیبایى و دارایى نیز روزى اش میکند.
متن عربی: 3 - علی بن إبراهیم، عن أبیه، و محمد بن إسماعیل، عن الفضل بن شاذان جمیعا، عن ابن أبی عمیر، عن هشام بن الحکم، عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال : إذا تزوج الرجل المرأة لجمالها أومالها و کل إلى ذلک و إذا تزوجها لدینها رزقه الله الجمال و المال.
منبع؛ کتاب اصول کافی: ج ۵ ص ۳۳۳
منبع ؛ کتاب تهذیب الأحکام ج ۷ ص ۴۰۳
2- امام باقر علیه السلام: مردى، نزد پیامبر (ص) آمد و با ایشان درباره ازدواج، مشورت کرد. پیامبر (ص) به او فرمود: ازدواج کن و بر تو باد ازدواج با زن متدیّن، خداوند، به تو خیر بدهد.
متنعربی: 1 - عدة من أصحابنا، عن سهل بن زیاد، عن علی بن أسباط، عن عمه یعقوب ابن سالم، عن محمد بن مسلم قال: قال أبوجعفر (علیه السلام): أتى رجل النبی (صلى الله علیه وآله) یستأمره فی النکاح، فقال له رسول الله (صلى الله علیه و آله) : انکح و علیک بذات الدین تربت یداک
منبع: اصول کافی ج ۵ ص ۳۳۲
3- پیامبر (ص) فرمود: با زن سوءائى بسیار مىزاید ازدواج کن؛ چون من در روز قیامت به فراوانى شما مباهات مىکنم .راوى گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: سوءاء چیست؟
فرمود: زن زشت
متنعربی: قَالَ فَجَاءَ رَجُلٌ مِنَ اَلْغَدِ إِلَى اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ فَقَالَ لَهُ تَزَوَّجْ سَوْءَاءَ وَلُوداً فَإِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ اَلْأُمَمَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِقَالَ فَقُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ مَا اَلسَّوْءَاءُ قَالَ اَلْقَبِیحَةُ
منبع؛ اصول کافی ج ۵ ص ۳۳۳
پس ملاک اصلی در آیین با عظمت اسلام ، دین صحیح و سپس بچه زا بودن زنان محترمه است، و خیال خام اسلام ستیزانِ اخباری، که فقط یک روایت را میبینند و ذوق میکنند، اما در مقابل تحلیل و قرائن وقایع عاجزند، تحقق نخواهد یافت !
قسمت سوم (پایانی)
دیدگاه نفی نژاد پرستی در ازدواج میان سیاه پوستان و غیر آن نیز در کلام پیامبر صلی الله علیه و اله، متبلور شده به طوری که اگر ماجرای دستور حضرت به ازدواج یک سیاه پوست به اسم جویبر را به تنهایی مطالعه کنیم، ابدا چنین شبهه مضحکی را به اذهان خطور نخواهد کرد:
در روایت مربوط به شخصی بنام جویبر آمده است:
مردی از اهل یمامه بود و به نزد پیامبر آمد و مسلمان شد و اسلامش نیکو بود و وی مردی کوتاه قد؛ بد قیافه، فقیر، عریان، و یکی از مردان سیاه پوست زشت رو بود...
متنعربی: إن رجلا کان من أهل الیمامة یقال له: جویبر أتى رسول الله (صلى الله علیه وآله) منتجعا للاسلام فأسلم وحسن إسلامه وکان رجلا قصیرا دمیما محتاجا عاریا وکان من قباح السودان
منبع: اصول کافی ج ۵ ص ۳۴۰
ولی پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله، چگونه با او سخن گفتند:
پیامبر (ص) نگاه رحمتی به وی کرد و گفت: ای جویبر چه خوب بود ازدواج میکردی و شهوت خود را از راه حلال کنترل میکردی و تو را در امر دنیا و آخرت یاری مینمود. جویبر گفت: ای رسول خدا (ص) پدر مادرم فدای تو باد. چه کسی به من علاقه مند میشود و کدام زن به طرف من تمایل پیدا میکند در حالی که نه اصل و نسب دارم و نه مال و نه جمال؟ کدام زن مرا میپسندد؟
پس رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای جویبر قطعا خداوند با ظهور اسلام آنان را که در جاهلیت شریف بودند (به جهت نژاد پرستی) پست گرداند و گروهی را که در دوران جاهلیت ذلیل خوار بودند (به جهت نژادشان) عزیز گرداند و به برکت اسلام فخرفروشی آنان به قبایل و خویشان و نسب های بلندشان را از بین برد سپس امروز همه مردم سفید پوست و سیاه پوست، قریشی و عربی و عجمی با هم مساوی اند و همه فرزند آدم هستند؛ خداوند آدم علیه السلام را از خاک آفرید و به درستی که محبوب ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسی است که اطاعت او بیشتر و پرهیزگارتر باشد.
متنعربی: فإن رسول الله (صلى الله علیه وآله) نظر إلى جویبر ذات یوم برحمة منه له ورقة علیه فقال له: یا جویبر لو تزوجت امرأة فعففت بها فرجک وإعانتک على دنیاک وآخرتک، فقال له جویبر: یا رسول الله بأبی أنت وأمی من یرغب فی فوالله ما من حسب ولا نسب ولا مال ولا جمال فأیة امرأة ترغب فی؟ فقال له رسول الله (صلى الله علیه وآله): یا جویبر إن الله قد وضع بالاسلام من کان فی الجاهلیة شریفا وشرف بالاسلام من کان فی الجاهلیة وضیعا وأعز بالاسلام من کان فی الجاهلیة ذلیلا وأذهب بالاسلام ما کان من نخوة الجاهلیة وتفاخرها بعشائرها وباسق أنسابها فالناس الیوم کلهم أبیضهم وأسودهم وقرشیهم وعربیهم وعجمیهم من آدم وإن آدم خلقه الله من طین وإن أحب الناس إلى الله عز وجل یوم القیامة أطوعهم له وأتقاهم
منبع: اصول کافی ج ۵ ص ۳۴۰
در پایان نکته مهمی را مطرح باید کرد و آن اینکه سخن معصومین علیهم السلام یکی است و سینه به سینه از پیامبر صلی الله علیه و آله انتقال داده شده است.فلذا برای تشریح و تحلیل یک موضوع، لزوما نیازی به نص کلام یا فعل مثلا از خود امیرالمومنین علی علیه السلام یا دیگر ائمه علیهم السلام نیست؛
1- امام باقر علیه السلام میفرمایند: اگر ما براساس نظر و هوا و هوس خود فتوا میدادیم، بدون تردید، نابود مى شدیم؛ لیکن ما براى مردم، براساس اخبارِ بر جا مانده از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فتوا میدهیم. هر بزرگى، از بزرگ دیگر، ارث میبریم و آن را مى اندوزیم، همچنان که این جماعت، زر و سیمشان را مى اندوزند.
متنعربی: حدثنا احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب عن ابى حمزة الثمالى عن جابر قال أبوجعفر علیه السلام یا جابر و الله لو کنا نحدث الناس أو حدثنا هم براینا لکنا من الهالکین و لکنا نحدثهم باثار عندنا من رسول الله صلى الله علیه و آله یتوارثها کابر عن کابر نکنزها کما یکنز هؤلاء ذهبهم و فضتهم.
منبع: بصائر الدرجات ج ۱ ص ۳۲۰
2- امام صادق علیه السلام نیز روایت میکنند؛
حدیث امیرالمومنین علی علیه السلام حدیث رسول الله صلی الله علیه و آله است و حدیث رسول الله (ص) قول الله عزوجل است!
متنعربی: حدیث أمیرالمؤمنین علیه السلام و حدیث أمیرالمؤمنین حدیث رسول الله صلى الله علیه و آله و حدیث رسول الله قول الله عزوجل.
منبع؛ روضه المتقین ج ۱۲ ص ۱۷۵
نتیجه: آنچه اسلام ستیزان تا به الان به ذهن مخاطب القا کرده بودند که اسلام میان سیاه پوست و سفید پوست فرق گذاشته و نژاد پرستی را نفی نکرده و در ازدواج نیز رنگ و نژاد شرط آن بوده، کاملا موضوعی موهومی است _ و حاشا نسبت دادن این خزعبلات به ائمه اطهار علیهم السلام.
پایان
انهدام شبهه
@Zandiq_IQ7
http://antizandiq.blog.ir
ببخشید یه سوال
شما ثابت کردید که روایت جعلیه،،، پس چرا علامه مجلسی میگه صحیحه؟! تازه همه رجال و راویان روایت ثقة هستند ،،، میشه جواب بدید؟