بسم رب الحیدر الکرار

در خدمت عزیزان هستیم با بررسی تخصصی یکی دیگر از شبهات ملحدین مغرض و مفسد ! پاسخ را ابتدا با دو آیه شریفه  مرتبط با بسیاری از شبهات قرآنی، اسلامی هست آغاز کنیم :

آیه اول:

و َمِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لَا یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ إِلَّا أَمَانِیَّ و َإِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ

برخى از ایشان بیسوادانى هستند که نمى‌دانند در آن کتاب چیست، جز سخنانى که شنیده‌اند و مى‌خوانند. اینان تنها پایبند گمان خویشند. (سوره بقرة آیه 78)...

آیه دوم:

منَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ یَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَیْنَا وَاسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَیًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِی الدِّینِ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَ انْظُرْنَا لَکَانَ خَیْرًا لَهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَکِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا

بعضى از جهودان کلمات خدا را به معنى دگرگون مى‌کنند و مى‌گویند: شنیدیم و عصیان مى‌ورزیم، و بشنو و کاش ناشنوا گردى و «راعنا». به لغت خویش زبان مى‌گردانند و به دین اسلام طعنه مى‌زنند. اگر مى‌گفتند که شنیدیم و اطاعت کردیم و «اُنظُرنا»، برایشان بهتر و به صواب‌تر بود. خدا آنان را به سبب کفرشان لعنت کرده و جز اندکى ایمان نیاورند.

(سوره نساء آیه 46)

ملحدین بیسواد برای توجیه لاابالی گری و شهوترانی خود با تفسیری های وهابی گونه از قران کریم اشاعه شبهه میکنند! 

بهانه آن ها این است که چون خداوند در این آیه به زدن زنان دستور داده است پس قران الهی نیست ووو !!!

در این جستار، طبق آیات و روایات و اقوال علما، شبهه را به صورت تخصصی بررسی میکنیم

 

بسم الله الرحمان الرحیم

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ و َاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیًّا کَبِیرا #آیه_34_نساء

مردان را بر زنان تسلط و حق نگهبانی است به واسطه آن برتری که خدا برای بعضی بر بعضی مقرر داشته و هم به واسطه آنکه مردان از مال خود نفقه دهند، پس زنان شایسته مطیع شوهران و در غیبت آنان حافظ (حقوق آنها) باشند از آن رو که خدا هم (حقوق زنان را) حفظ فرموده است. و زنانی که از نافرمانی آنان (در حقوق همسری) بیمناکید باید نخست آنان را موعظه کنید و (اگر مطیع نشدند) از خوابگاه آنان دوری گزینید و (اگر باز مطیع نشدند) آنان را به زدن تنبیه کنید، چنانچه اطاعت کردند دیگر راهی بر آنها مجویید، که همانا خدا بزرگوار و عظیم الشأن است.

http://bit.ly/2Eoaru4

با کمی تامل پیرامون آیات قرآن کریم اصل اولی و توصیه قرآن به روابط حسنه بین زوجین است :

آری ! یکی از اهداف اصلی ازدواج، ایجاد الفت ، دوستی و آرامش بین زوجین است. زن و مرد با هم ازدواج میکنند که مایه آرامش یکدیگر باشند نه اینکه با رفتار های نابهنجار، بنیان خانواده را از بین ببرند !

قران کریم، به زیبایی به این مطلب تصریح کرده است و می فرماید:

 سوره الروم آیه 21

و َمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ 

ﻭ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ [ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ] ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎنی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺩر ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ] ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍی ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ !

امام صادق علیه السلام در همین راستا فرمودند: وقتى با زنى ازدواج میکنید، احترامش کنید. او، مایه آرامش شماست. زنان را آزار ندهید و حقوق آنان را ضایع نکنید !

قرب الإسناد جلد 1 صفحه 70

https://goo.gl/h3BYQ9

بنابراین،از نظر قران نیز هدف اصلی ازدواج دوستی زن و شوهر با یک دیگر است نه اعمال خشونت

چیزی که مغزهای تکامل نیافته ملحدان کشش درک آن را ندارد این است که دین اسلام یک برنامه زندگیست و یک برنامه زندگی، منطبق با واقعیات زندگی بشر است لذا برای حفظ بنیان خانواده برنامه دارد نه نابودی آن واقعیت زندگی بشر در امر ازدواج این است زن و مرد ازدواج می کنند تا در کنار هم با خوبی و خوشی زندگی کنند که این امر مهم،در آیات قران به زیبایی نمایان است 

اما آیه دیگری که منکرین را سر جای خود می نشاند، آیه 19 سوره نساء است که تصریح می کند:

...وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف...

...ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭتی ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪ...(19)

اصل خوشرفتاری مرد با زن از همان آیه اول هم قابل استنباط شد و نیازی به خطاب مستقل نبود، اما همانطور که میبینید در این آیه، به خاطر اهمیت این موضوع، مستقلا به مردان امر میکند که با زنان به نیکی رفتار کنید، درحالی که آیه ای مستقل مبنی بر امر به زنان برای خوشرفتاری با مردان نداریم !! و قرآن برای اینکه جای هیچ شک و شبهه ای باقی نگذارد این وظیفه را مستقلا خطاب به مرد بیان می کند.

اما در روایات شیعه و سنی نیز به اصل همزیستی محبت آمیز و مسالمت آمیز به زیبایی و به کرات اشاره شده است، برخی از آنها را ذکر می کنیم

مرد مومن خوب میداند جایگاه روایت معتبر پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم السلام چقدر بالاست

 

روایات اهل تسنن:

سلیمان بن عمرو مى گوید : پدرم در حجة الوداع ، با پیامبر صلى الله علیه و آله بود. پیامبر صلى الله علیه و آله سپاس خدا را گفت و مردم را موعظه کرد. آن گاه فرمود : «زنان را به نیکى سفارش کنید؛ زیرا آنان کمک حال شما هستند  جز نیکو ، حق ندارید با آنان رفتار کنید  مگر آن که مرتکب فحشایى آشکار شوند. در این صورت ، از بستر آنان کناره بگیرید ، و آنان را ملایم کتک بزنید ، و اگر از کار خلاف خود بازگشتند ، بهانه اى بر آنان مجویید !

سنن ابن ماجه جلد 1 صفحه 594

http://bit.ly/2JXw9F6

روایت دوم:

پیامبر خدا صلى  الله علیه و آله هیچ گاه خدمت گزار یا زنی را تنبیه نکرد و هیچ کسى را با دستانش نزد !

مصنف ابن أبی شیبه جلد 5 صفحه 223

http://bit.ly/2DAe9Ac

روایت سوم:

پیامبر (ص) : آیا هر یک از شما شرم نمى کند که زنش را مانند برده مى زند ؟! اول روز، او را مى زند و شب هنگام، با او مى خوابد! آیا شرم نمى کند !

سنن الکبرى جلد 8 صفحه 263

https://goo.gl/PHaq1Z

روایت چهارم

مردى به پیامبر صلى الله علیه و آله گفت : زنى زبان دراز و بى حیا دارم. چه کنم ؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : او را طلاق بده . مرد گفت : اى پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ! همسرى جز او ندارم و از او فرزند دارم . پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : او را نگه بدار و اصلاح کن و اگر سود نداشت ، در آینده طلاق بده ؛ اما او را همچون کنیزان، کتک مزن !

المستدرک الحاکم جلد 4 صفحه 123

http://bit.ly/2DzwkWM 

روایت پنجم

معاویه بن حیده القشیری میگوید: نزد پیامبر (ص) رفتم و گفتم در مورد زنان به ما چه دستوری می دهید ؟ فرمودند: از آنچه که می خورید به آنان بدهید و از آنچه که می پوشید به آن ها بپوشانید و آن ها را کتک نزنید و زشت و ناپسند نشمارید.

صحیح أبی داود جلد 6 صفحه 361

http://bit.ly/2L4umOU

روایت ششم

پیامبر خدا (ص) : خوش ندارم ببینم که مرد، رگ هاى گردنش باد کرده و بالاى سر زن بیچاره اى ایستاده است و او را کتک مى زند !

مصنف عبدالرزاق جلد 9 صفحه 447

http://bit.ly/2DQESsl

روایت هفتم:

زنى که شوهرش او را به شدت زده بود ، نزد پیامبر خدا صلى الله علیه و آله آمد . پیامبر خدا صلى الله علیه و آله برخاست و به این کار اعتراض کرد و فرمود : همیشه، یکى از شما زنش را مانند برده مى زند . سپس با او هم اغوش مى شود ، و خجالت نمى کشد !

طبقات الکبرى جلد 8 صفحه 165

http://bit.ly/2KRzGFy

روایت هشتم

سخن پیامبر نسبت به مردی که از او درباره همسران پرسید: اخمو نباش و همسرت را کتک نزن !

سنن أبی داود جلد : 2  صفحه : 245

https://goo.gl/LY4sjB

 

روایات اهل تشیع :

پیامبر (ص) : بدترین و شرورترین، مردان کسی است که اهل و عیالش را کتک می زند !

تهذیب الأحکام جلد 7 صفحه 400

http://bit.ly/2KqDc9p

روایت دوم

امام کاظم علیه السلام : خداوند برای هیچ چیز به قدر تجاوز به حقوق زنان و کودکان غضب نمیکند !

اصول کافی جلد 6 صفحه 50

https://goo.gl/Yoq1jh

روایت سوم

امام صادق علیه السلام ؛ زنان خوب را با طلا و نقره نیز نمی توان سنجید، زیرا از طلا و نقره [هم] برترند !

روضه المتقین جلد 8 صفحه 110

https://goo.gl/zcmPnm

روایت چهارم

حضرت محمد (ص) : بهترینِ شما ، آن کسى است که براى خانواده اش بهتر باشد و من بهترین شما براى خانواده ام هستم !

من لایحضره الفقیه جلد 3 صفحه 555

http://bit.ly/2E9lAyq

روایت پنجم:

حضرت محمد (ص) : در روز قیامت ، آن کس از شما به من نزدیک تر مى نشیند که خوش اخلاق تر ، و براى خانواده اش بهتر است !

عیون أخبار الرضا جلد1 صفحه41

http://bit.ly/2KLvcjy

روایت ششم :

پیامبر (ص) : آیا هر یک از شما زنش را کتک می زند سپس شب با او می خوابد؟!

الکافی جلد 5 صفحه 509

http://bit.ly/2DPP6tf

پس علت اینکه برخی از ملحدین سبک مغز زیاد روی ظاهر آیه تاکید میکنند به خاطر وحشتشان نسبت به روایات محکم و معلوم است !

[[[[[[ ما وهابی نیستیم مانند شما وهابی مسلکان ]]]]]]

پس از اینکه دریافتیم اسلام اصل را بر این گذاشته که روابط زن و شوهر باید مسالمت آمیز و دوستانه باشد تا بتواند آرامش خانواده را تضمین کند و بنیان خانواده را حفظ کند، حال به بررسی آیه 34 سوره نساء می پردازیم.

ابتدا مجددا اصل آیه را ذکر می کنیم:

...وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیًّا کَبِیرًا 

...ﻭ ﺯﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻭ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺭﻳﺪ [ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ] ﭘﻨﺪﺷﺎﻥ ﺩﻫﻴﺪ ، ﻭ [ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪ ] ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺑﮕﺎﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻭ [ ﺍﮔﺮ ﺍﺛﺮ ﻧﺒﺨﺸﻴﺪ ] ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺁﺯﺍﺭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ] ﺗﻨﺒﻴﻪ ﻛﻨﻴﺪ ; ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺯﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﺭﺍﻫﻲ ﻣﻲ ﺟﻮﻳﻴﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(34)

 با بررسی دو کلمه در این آیه شریفه، محدودیت و ممنوعیت بی حد و مرز کتک زدن را خدمت شما نشان خواهیم داد تا متوجه هوچی گری ملحدین بشوید !

1. نُشُوزَهُنَّ

2. َاضْرِبُوهُنَّ

 

بررسی نُشُوزَهُنَّ :

همان طور که ملاحظه میفرمائید قرآن جواز تنبیه زن ناشزه را صادر کرده پس ابتدا ببینیم منظور از نُشُوزَهُنَّ دقیقا یعنی چه ؟ 

شیخ جعفر سبحانی :

نشوز در لغت به معنی ارتفاع است،خروج یکی از زوجین ازطاعت دیگری نشوز نامیده شده است چون با معصیتش از اطاعت خداوند سر باز زده است !

نظام النکاح فی الشریعه جلد 2 صفحه 298

http://lib.eshia.ir/26498/2/298

شیخ علی مشکینی :

نشوز در لغت به معنای ارتفاع و امتناع است...این کلمه در باب نکاح در مورد خروج هر یک از زوجین از وظیفه ای که به عهده دارند استعمال می شود.

مصطلحات الفقه جلد 1صفحه 558

http://lib.eshia.ir/86875/1/558

شهید ثانی رحمه الله علیه :

ریشه لغت نشوز به معنی ارتفاع است و اینجا به معنای خروج هر یک از زوجین از حقی است که یکی بر گردن دیگری دارد.

روضة البهیة جلد 5 صفحه427

http://lib.eshia.ir/10102/5/427

بنابر مطالبی که گفته شد،وقتی حق زدن برای مرد ایجاد می شود که زن نشوز کرده باشد یعنی حقوق طبیعی مرد را پایمال کرده باشد.

اما اینکه از نظر شرع مقدس اسلام نشوز با انجام یا ترک چه اعمالی محقق می شود را در ادامه به ملحدین آموزش خواهیم داد.

اما با نظر در کتب فقهی امامیه،از کلام غالب فقها استفاده می شود که نشوز دو مصداق می تواند داشته باشد:

1- مصداق اول:زن از رابطه جنسی با مرد امتناع می ورزد:

فَإِذَا نَشَزَتِ الْمَرْأَةُ کَنُشُوزِ الرَّجُلِ فَهُوَ خُلْعٌ فَإِذَا کَانَ مِنَ الْمَرْأَةِ >فهُوَ أَنْ لَا تُطِیعَهُ فِی فراشه<

نشوز زن این است که درخواست همسرش مبنی بر همبستر شدن را رد کند و وی را اطاعت نکند.

روضه المتقین نویسنده جلد 9  صفحه 133

http://bit.ly/2F2VsXu

2- مصداق دوم: زن رفتار یا سخن گفتن خود با مرد را تغییر می دهد

شهید اول در لمعه و شهید ثانی در شرح لمعه می گویند:

وقتی علامات نشوز زن،برای مرد روشن شد، یعنی در مقابل حوائج مرد،ابرو در هم کشد و عصبانی شود مثل اینکه استنکاف کند از استمتاع،یا اینکه عادتش را تغییر دهد مثلا بعد از اینکه مرد با قول لین و مهربانانه با وی سخن بگوید،با قول خشن جواب بدهد یا بعد از اینکه مرد با خوشرویی برخورد کند،او چهره در هم کشد و ناراحت شود و مانند اینها...

الروضة البهیة جلد 5 صفحه 428

http://lib.eshia.ir/10102/5/428

بنابراین نشوز زن قطعا مخالف زندگی مسالمت آمیز است و این دستور قرانی،برای برگرداندن زندگی به حالت عادی خود می باشد.

در کتاب التحقیق فی کلمات القران الکریم آمده است:

فالنشوز منها حینئذ على خلاف العدل و الحقّ و العشرة السالمة

نشوز از جانب زن بر خلاف عدالت و حق و زندگی سالم و مسالمت آمیز است 

التحقیق فی کلمات القرآن الکریم  جلد 12 صفحه 125

http://lib.eshia.ir/71460/12/125

نتیجه: وقتی برای مرد حق کتک زدن و اعمال خشونت ایجاد می شود که زن حقوق طبیعی مرد مثل حق همخوابی و حق خوش خلقی را پایمال کرده باشد و این یک حالت استثنایی است و طبیعتا مورد پسند اسلام نیست اما برای حفظ حقوق پایمال شده مرد لازم است.

 

نتیجه گیری مهم تا اینجا : 

1. در پاره ای از روایات کتک زدن به شدت نهی شده و چنین مردانی شرور خوانده شده اند ! 

2. در پاره ای روایات تاکید موکد به خوش رفتاری با اهل منزل شده که بهترین ثواب ها را دارد.

3. ظلم به زنان ، عقوبت بسیار بدی دارد !

4. پیامبر (ص) هیچگاه به روی همسران خود دست بلند نکرده اند! 

پس تصویری که آتئیست ها از ایه 34 نساء ساختند موهوم و خرافاتی مانند عقایدشان هست !

اما به آیه 34 نسا به طور دقیق تر جواب دهیم / ما باید #بدانیم که در این آیه فعل زدن گفته شده اما علاوه بر محدودیت کیفیت ضرب چه میشود⁉️

آنچه از روایات شریفه و اقوال فقها به دست میآید این است که کیفیت ضرب باید به گونه ای باشد که موجب مشقت و سختی برای زن نشود و به او آسیبی نرساند !!!

روایت شیعه

از امام باقر علیه السلام روایت شده است که زدن، با (چوب) مسواک است.

تفسیر مجمع البیان جلد 3  صفحه 80

https://goo.gl/eZQ5aw

روایت اهل سنت

سوپرایز ویژه برای ملحدین مغز فندقی که راجع به چوب مسواک بحث سندی میکردند، اینک برایشان از طبری سند میدهیم :

تفسیر محمد ابن جریر طبری صاحب تاریخ طبری، ذیل آیه 34 نساء :

پیامبر (صلی الله علیه و آله) در یکی از سخنانشان فرمودند : زدن نباید شدید باشد. مثل زدن با مسواک و مانند آن ( که ضرب شدید محسوب نمی شود).

تفسیر الطبری جلد 6 صفحه 712

http://lib.efatwa.ir/46982/6/712

در تفسیر طبری بیش از 20 روایت معتبر با این مضمون آمده که جای هیچ بحثی را برای خرافه گرایان ،آتئیستِ بی بند و بار باقی نمیگذارد و کیفیت ضرب به حدی میرسد که انگار کتک زدنی وجود ندارد 

اما تصریح علمای شیعه به اینکه زدن نباید موجب آسیب دیدن زن شود را هم ببینیم :

شیخ مفید رحمة الله علیه می گوید:

ضرب باید با چوب مسواک یا مانند آن باشد به گونه ای که شدید نباشد و موجب تباه شدن گوشت یا پوست نشود

المقنعة جلد1 صفحه 518

https://goo.gl/nWfJFL

شیخ الطائفه (شیخ طوسی) رحمه الله علیه نیز می گوید:

وقتی زن نشوز کند،مرد می تواند او را بزند به گونه که به کمترین حدی که موجب اجرای حدود الهی می شود نرسد،و باید با نیت تادیب زن باشد و نزد امامیه باید زن را  به صورت خفیف بزند تا جایی که نقل کرده اند که باید با چوب مسواک بزند.

المبسوط فی فقه الإمامیة جلد 8 صفحه 66

http://bit.ly/2DkktM8

علامه حلی رحمه الله علیه می گوید:

زدن باید به گونه ای باشد که امید برگشت زن وجود داشته باشد ولی ضرب مرد  نباید شدید باشد و باعث شود خونریزی کند و باید از زدن در صورت و جاهایی که خوف آسیب وجود دارد بپرهیزد و اگر آسیبی به برسد باید دیه بپردازد یا قصاص شود.

تحریر الأحکام جلد 3 صفحه 597

http://lib.eshia.ir/86671/3/597

شهید ثانی رحمه الله علیه می گوید:

اگر به سبب زدن،جایی از بدن زن آسیب ببیند یا خونریزی کند،مرد ضامن است.

روضة البهیة جلد 2 صفحه 133

http://lib.eshia.ir/71567/2/133

فاضل هندی رحمه الله علیه :

در ضرب به مقداری که امید بازگشت وجود دارد اکتفا می شود چون این کار برای بازگشت و جلوگیری از کار منکر تشریع شده است

کشف اللثام و الإبهام جلد 7 صفحه 519

http://lib.eshia.ir/10146/7/519

نکته مهم: اینکه در برخی از روایات یا اقوال فقها به زدن با چوب مسواک اشاره شده است، بدین معنا نیست که چوب مسواک موضوعیت دارد. بلکه زدن باید به گونه ای باشد که موجب آسیب دیدن نشود !

حال ملحدین معاند و مغز فندقی باید به این سوال جواب بدهند که اگر قصد اسلام اعمال خشونت علیه زنان است پس چرا می گوید زدن زن باید محدود به میزانی باشد که امید بازگشت زن وجود داشته باشد؟ اگر قصد اسلام اعمال خشونت علیه زنان است پس چرا می گوید نباید به آنان آسیبی برسد؟ غیر از این است که این دستور راه چاره ای برای بازگرداندن زن به زندگی عادی و مسالمت آمیز است !!!! 

 

در ادامه به چند پرسش، طردا للباب پاسخ می دهیم:

پرسش اول: آیا اعمال خشونت در همه ی شرایط قبیح است و دستور دادن به آن دور از شان خداست !؟

پاسخ: از نظر قول تحقیقی اصولیون، حسن و قبح اعمال تنبیه، مقتضایی است یعنی اگر تحت عنوان عدل قرار بگیرد حسن و نیکوست و اگر تحت عنوان ظلم قرار بگیرد قبیح است. در صورتی می توانیم بگوییم اعمال خشونت دور از شان خداوند است که از روی ظلم باشد و تحت عنوان ظلم قرار بگیرد.

اما اگر هدف از چنین دستوری، تادیب باشد تا شخص به زندگی #عادی خود برگردد، دیگر این اعمال تنبیه تحت عنوان ظلم قرار نمی گیرد تا دور از شان خداوند باشد.

مانند کودکی که با وجود نصیحت های پدر و مادر، دست از کار قبیح خود بر نمی دارد.حال در این صورت می توان گفت اگر پدر و مادر،این فرزند را تادیب کنند کار قبیحی انجام داده اند؟! ( پاسخ روشن است)

آیا جامعه که شخص مجرم را مجازات می کند کار قبیحی می کند و مجازات مجرمان دور از شان جامعه است؟! (پاسخ روشن است)

در اینجا نیز که شوهر از اساسى‌ترین و طبیعى‌ترین حقّ خود(حق همخوابی و یا خوش خلقی) منع شده است نخست باید او را با زبانى نرم و گفتارى خوش، پند دهد تا از این کار نادرست دست بردارد؛ آن‌گاه اگر نصیحت کارگر نیفتاد، با او ترک معاشرت، و بستر خود را جدا کند. اگر این تأدیب روانى و تعذیب روحى هم مؤثّر واقع نشد، مرد سه راه بیش‌تر در پیش ندارد : 

یکى این‌که به زندگى مشترکِ خود با همسرش ادامه دهد بدون این‌که از نخستین و طبیعى‌ترین حقّ خود بهره ببرد، و روشن است که تحمّل چنین محرومیتى به طور عادى نه ممکن، و نه مطلوب است.

دوم آن‌که همسرش را طلاق دهد و این به معناى از هم پاشیدن کانون خانوادگى است که خود نوعی پاک کردن صورت مساله است،یعنی به جای اینکه راه حلی برای برگرداندن زن به زندگی ارائه شود،وی را به طور کلی از زندگی با خود محروم می کند که طبعا از هم پاشیدن خانواده مضرات روحی و روانی و... بسیاری برای زن و مرد و همچنین فرزندان به دنبال دارد.

سرانجام، قرآن کریم از تیر آخرى که در ترکش دارد، سود مى‌جوید تا شاید خانواده از هم نپاشد، و آن این است که شوهر، همسر خود را تأدیب بدنى کند.

نتیجه:نمی توان گفت اعمال تنبیه همیشه قبیح است و دور از شان خداوند است (!) چون گاهی (محدود) اعمال تنبیه واجب می شود و اتفاقا بر خداوند واجب است به چنین کاری دستور دهد.

آخرین تلاش برا بازگشت آرامش به بنیان خانواده بهتر از اکثر ملحدینیست که نه پروایی از اعمال خشونت بی حد و مرز دارند ! نه باکی دارند که چندین زن رابطه نامشروع برقرار کنند !

کافیست به کشورهای اروپایی نظر کنیم تا وضعیت و بنیان سست خانواده برایمان تنویر گردد.

آیا جایز بودن زدن زن باعث نمی شود مرد از این اختیار سوء استفاده کند !؟

پاسخ: قران کریم علاوه بر اینکه این اختیار را به مرد داده است، بلافاصله به مرد گوشزد می کند که مبادا از این اختیار سوء استفاده کنی!

( البته در بخش روایاتِ نابمون، وضعیت بسیار روشن است لیکن فقط برای تکثر و تنوع استدلالات عرض میکنیم )

علامه طباطبایی رحمه الله علیه در تفسیر المیزان می گوید:

(( ان الله کان علیا کبیرا )) اعلام مى دارد به این که مقام پروردگارشان على و کبیر است پس از قدرت و تفوقى که بر زنان خود دارند مغرور نشوند و سوء استفاده ننموده در اثر غرور به آنها ظلم و استعلا و استکبار نکنند و همواره به یاد علو مقام پروردگارشان باشند.

ترجمه تفسیر المیزان جلد  4  صفحه 546

http://lib.eshia.ir/50081/4/546

علامه مجلسی رحمه الله علیه نیز می گوید:

«إِنَّاللَّهَ کانَ عَلِیًّا کَبِیراً» أی لا تظلموهن و انظرواإلى علوه تعالى و کبریائه فی الدنیا و العقبى

اینکه قران فرموده است"ان الله کان علیا کبیرا"یعنی به آنها ظلم نکنید و به علو مقام پروردگار نگاه کنید.

روضه المتقین جلد 9 صفحه 133

http://lib.eshia.ir/71453/9/133

نتیجه: قرانی که به مرد این اختیار را داده است که اگر زن از مسیر اعتدال خارج  شد وی را به مسیر صحیح برگرداند، همان قران در صورتی که مرد از مسیر اعتدال خارج شد وی را مجازات می کند و جلوی خارج شدن وی از مسیر اعتدال را می گیرد. لذا اگر مرد از این اختیار سوء استفاده کند نه تنها مورد تایید نیست بلکه چنین شخصی مستحق مجازات است.

در نتیجه گیری کلی میگوئیم: ادمین های کانال ها و سایت های الحادی به فکر مردم نیستند و هیچ حس دلسوزی ندارند بلکه دروغ پراکنی میکنند تا مواجبشان را بگیرند و در عوض هیچ مکتب نجات بخشی را معرفی نمیکنند که بتواند بازدارنده باشد (!) چه بسا آمار طلاق و فساد به خاطر نفوذ و لجن پراکنیِ ویروس ها و طاعون هایی مانند آتئیست ها باشد که کارهایشان به اسم دین اسلام، در کشور ثبت میشود‼️ 

 

با سه حدیث زیبا مبحث رو خاتمه بدهیم :

حضرت على‏ علیه السلام می‏فرماید: در هر حال با زنت مدارا کن و با او به نیکى رفتار نما؛ تا زندگى لبریز از صفا و صمیمیت باشد

روضه المتقین جلد 9 صفحه 237

https://goo.gl/Qkk7kY

حضرت محمد روحی له الفدا :

امام علی (ع) فرمودند : آخرین سخنى که پیامبرتان گفت این بود که: شما را نسبت به دو گروه ناتوان سفارش مى کنم: زنان و کنیزانتان

الکافی جلد 7 صفحه 52

http://bit.ly/2EoHCgN

حضرت محمد رحمه للعالمین:

زن شایسته یکى از دو عامل پیشرفت خانواده است

بحار الأنوار جلد 103 صفحه 238

https://goo.gl/LARZ2Z

 

 پایان

ان شاالله مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد

نویسندگان : سربازان گمنام امام زمان (عج)

والسلام علیکم

 

 

🔚دروغ ها و خرافات ملحدین

https://telegram.me/Zandiq_IQ7