بسمه تعالی

 ملحدین فضای مجازی و معاندین ادعا کرده اند؛ طبق روایت امام صادق علیه السلام انسان شرافتمند کسی است که پولدار باشد ! سر و ته حرفشان یک چیز است؛‌ میخواهند بگویند: از نظر امامان شما هر  کسی ثروت دارد شریف و هر کسی ثروت ندارد و فقیر است (العیاذ بالله) محروم از شرف است ! 

لکن طبق روال همیشگی پاسخ این شبهه را برایتان عیان خواهیم کرد.

بخش اول 

پاسخ علمی

 شرافت نزد اهل بیت علیهم السلام اقسام مختلفی دارد و تراوشات ذهنی معاند کاملا نادرست میباشد:

 اقسام شرف: 

(۱)‌ یکی از اقسامِ شرافت ، اسلام،  یعنی مسلمان واقعی بودن است

لَاشَرَفَ أَعْلَى مِنَ الْإِسْلَامِ‌ = هیچ شرافتی مانند اسلام نیست

الکافی الاسلامیة جلد 8 صفحه 19
https://bit.ly/2BahKBF

من لا یحضره الفقیه جلد 4 صفحه 385
https://bit.ly/2BeJQf6

نهج البلاغة جلد 1 صفحه 868
https://bit.ly/2poNfWk

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

(۲) یکی از اقسام شرافت؛ سنگینی ترازوی اعمال انسان هاست

امام زین العابدین علیه السلام: میان سلمان فارسى رحمه الله و مردى بگو مگویى شد. آن مرد به سلمان گفت: مگر تو که هستى اى‌ سلمان؟ سلمان گفت: آغاز من و تو، هر دو، نطفه اى نجس بود و فرجام من و تو لاشه اى گندیده است و چون روز قیامت شود و ترازوها نصب گردد هر کس ترازوى اعمالش سنگین باشد، او شریف است و هر کس ترازویش سبک باشد، او فرومایه است.

الأمالی الصدوق ج 1 ص 709
https://bit.ly/2OMevZi
من لا یحضره الفقیه  ج 4 ص 404
https://bit.ly/35zgmXy

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

(۳) معیار و قسم دیگر شرافت، حکمت و علم آموزی است

حکمت را فراگیر تا نزد مردم شریف شوی چون حکمت دلالت بر دین دارد و بنده را شریف تر از انسان آزاد و مسکین را بر غنی و کوچک را بر بزرگ تر و انسان شریف را شریف تر میکند. 

کنزالفوائد ج 1 ص 214
https://bit.ly/2o0UcfG

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

 نتیجه تا اینجا: شرف به طور انحصاری در مال بیان نشده و اقسام دیگری نیز داشته است و معاندین شیاد چه برنامه های مضحکی برای فریب عوام الناس کم اطلاع در سر دارند !

 

بخش دوم

 پس از اینکه اثبات کردیم شرف اقسام مختلفی دارد و در مصداقِ خاصی منحصر نشده، ببینیم در روایت مذکور، تفسیر صحیح چه میباشد.

همچنین معاند گفته: علامه مجلسی (رض) فرموده اند؛ سند روایت صحیح است .

جالب اینکه همان جایی که شیخ الاسلام مجلسی (رحمه الله علیه) فرموده اند سند روایت صحیح است، منظور و  تفسیر صحیح را هم بیان نموده اند، اما معاند گمان میکند میتواند همه را فریب دهد و کسی ادامه ی کلام علامه را نمیبیند ! 


شیخ الاسلام علامه ‌مجلسی رحمه الله علیه یک خط بعد از تصحیح سند؛

قوله : « و ما الشریف » أی بحسب الدنیا.


‌مراد از سائل که گفته " ما الشریف" مرادش به حسبِ دنیاست. ( ای بحسب الدنیا )

منظور سوال کننده آن چیزی است  که در دنیا مایه شرافت است ....

مرآة العقول ج 26 ص 144
https://bit.ly/2MuAT86


 پس منظور سوال کننده از امام صادق علیه السلام، شرافت از دید مردم دنیا بوده است و امام نیز ناظر به همین سوال پاسخ داده اند !!

سوال = آیا از دید بسیاری از مردم دنیا انسانهایی که پولدار هستند ، شریف پنداشته نمیشوند ؟!  

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

نکته بعدی = در ابتدای روایت امام صادق (ص) که مروی از پیامبر اکرم (ص) است آمده است : 

[ اذا أتاکم شریف قوم فأکرموه ]


علامه مازندرانی (رض) شارح اصول کافی میگویند:

بین ما هو المراد من قوله صلى اللّه علیه و آله « اذا أتاکم شریف قوم فأکرموه » و لیس المراد بیان حقیقة الشریف بدلیل ان الشریف یطلق أیضا على من هو شریف فى الدین و فى القاموس شرف ککرم شرفا محرکة علا فى دین او دنیا

 ‌ترجمه : روشن است که منظور از این سخن پیامبر (ص) به نقل از امام صادق علیه السلام که فرمودند: " شریف هر قومی که نزدتان آمد او را گرامی بدارید" منظور بیان حقیقت شریف بودن نیست، به دلیل اینکه شریف همچنین، اطلاق میشود بر کسی که در دین شریف باشد و در کتاب القاموس آمده است که، شرف مانند کرم است و شرف میتواند در دین باشد یا در دنیا.

شرح الکافی ج  12 ص 278
https://bit.ly/32rETf3


در حقیقت این جامعیت دین اسلام است که هم برای زندگی دنیایی ما هم اخروی ما برنامه ریزی هایی کرده و گفته است شخصی که صاحب مالی است در دنیا ، از نظر اهل دنیا دارای شرف و بزرگی است.

 واضح است که اگر این مال در راه نیک و حسنه خرج  شود ، مطلوب بوده و شرافت به اموراتی نیز هست که باعث شرف انسان در آخرت هم می شود ولی ظاهرا  ملحدین فرگشت نیافته؛ نه برنامه ای برای دنیا دارند، نه مغزی درست و حسابی ! چون از درک حقیقت محروم مانده اند !

بخش سوم

 بیان یک نکته اساسی در روایت : معاند عبارت نخست یعنی ( الشریف من کان له المال  را آورده، اما ادامه آن که الحسیب الذی یفعل الافعال الحسنه بماله و غیر ماله را نیاورده است ! 

 امام صادق علیه السلام در ادامه ی روایت میگویند:

 الحسیب الذی یفعل الافعال الحسنه بماله و غیر ماله

 ترجمه: حسیب کسی است که افعال نیک را با مال و غیر مالش انجام میدهد.

حسیب و شریف که در روایت گفته شده مترادف هستند؛  در نتیجه؛ دو واژه شریف و حسیب در لغت عرب مترادف اند و به شخصی اطلاق میشود که با مالش افعال صالح و نیکو انجام می دهد و این یک امتیار اخلاقی است و آنچه نزد اهل دنیا شرافت است،  توام با اعمال صالح شده و در راه خیر استفاده شود،  نزد ائمه علیهم السلام شرافت محسوب میشود! 

توضیح بیشتر؛

حسیب از حَسَب گرفته شده که به معنای شرف، کرم و چیزی است که مایه فخر و مباهات انسان است. 

الحسیب، از نام‌ های نیکوی خدا و در وصف انسان، به معنای فرد بسیار بخشنده، شریف و کریم، است.

 پس نزد ائمه علیهم السلام شخص ثروتمندی شریف است که از ثروتش در راه نیک استفاده کند که این با قرینه ی صدر و ذیل روایت مشخص میشود آنجا که حضرت در معنای حسیب فرموده اند: ( الذی یفعل الافعال الحسنه بماله و غیر ماله/ کسی که افعال نیکو انجام می دهد با مالش و غیرمالش ) ...


بنگرید به لغت نامه های معتبر راجع به ترادف حسیب و شریف:


(۱) حسب: فِی أَسماءِ اللَّهِ تَعَالَى الحَسِیبُ: هُوَ الْکَافِی، فَعِیلٌ بِمَعْنَى مُفْعِل، مِن أَحْسَبَنِی الشیءُ إِذَا کَفانی. و الحَسَبُ: الکَرَمُ. و الحَسَبُ: الشَّرَفُ الثابِتُ فِی الآباءِ، وَ قِیلَ: هُوَ الشَّرَفُ فِی الفِعْل، عَنِ ابْنِ الأَعرابی. و الحَسَبُ: مَا یَعُدُّه الإِنسانُ مِن مَفاخِرِ آبائهِ. و الحَسَبُ: الفَعالُ الصَّالِحُ.

حسب: که یکی از نام های خدا حسیب است یعنی خدا کافی است بنده اش را 
و بر وزن فعیل است به معنی مُفعِل ( اسم فاعل یعنی کفایت کننده )، مثلا اینکه یک چیزی مرا کفایت کند همان أحسبنی شیٌ هست.

و همچنین حسب یعنی کرم و همچنین یعنی شرفی که در اجداد وجود دارد و گفته شده حسب،  شرف در افعال است ( افعال شرافتمندانه ) و حسب آن چیزیست که به حساب می آورد انسان از افتخارات اجدادش و همچنین حسب یعنی شخصی که افعال صالحانه انجام می دهد.

 لسان العرب، ابن منظور، ج ۱ ص ۳۱
https://bit.ly/2VW1lKQ

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

(۲) حسب: قال اللیث: الحَسَبُ: الشَّرَفُ الثابت فی الآباء، رجل کریم الحَسَب.

حسب شرافت اجدادی است و همچنین حسب به مرد بخشنده و کریم گفته میشود.

تهذیب اللغة؛ الأزهری،  ج ۴ ص ۱۹۰
https://bit.ly/31x1CVQ

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

(۳) مستعملات حسب: الحسب: الشرف الثابت فی الآباء. رجل کریم الحسب.

حسب شرافت اجدادی است و همچنین حسب به مرد بخشنده و کریم گفته میشود.

العین، الخلیل بن أحمد الفراهیدی، ج ۳ ص ۱۴۸
https://bit.ly/31rDbcp

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

پنبه این شبهه هم زده شد و به گورستان تاریخ پیوست. امیدواریم لذت برده باشید.

پایان
انهدام شبهه
یاعلیمدد

کانال دروغ ها و خرافات ملحدین Zandiq_IQ7@