پاسخ به شبهه = آیا اینکه قرآن حضرت مریم سلام الله علیها را خواهر حضرت هارون علیه السلام خوانده خطا تلقی میشود ؟ ( یا اخت هارون )


متن کامل شبهه ؛

معاندین میگویند ؛ مریم (س) مادر حضرت ِ‌عیسی(ع) چندین‌ نسل (1400 سال) با هارون برادر موسی (ع) فاصله زمانی داشت. حال آنکه قرآن او را خواهر هارون‌ می‌خواند. چگونه ممکن است که الله از آن بی‌خبر بوده ‌باشد؟ قرآن میریام (خواهر هارون و موسی) را با مریم (مادر عیسی) اشتباه گرفته است!


تورات_سفر‌خروج_باب15_بند20

https://biblehub.com/exodus/15-20.htm

آیه مربوطه:

 یَا أُخْتَ هَارُون مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍوَمَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا

اى خواهر هارون! نه پدرت مرد بدى بود، و نه مادرت زن بدکاره اى!

سوره‌ مریم_آیه 28

 

پاسخ؛ 

دراین آیه‌ قرآن خداوند می‌فرماید که یهودیان مریم را خواهر هارون خواندند تا نزاکت و شرافت خاندانش را متذکر شوند و تعجب خود را از بچه‌دار شدن مریم بدونِ ازدواج شرعی نشان دهند. بنابراین قرآن مریم ‌را خواهر هارون نمی‌خواند. بلکه سخن یهودیان زمان مریم را بازگو ‌میکند.


حال ممکن است سوال‌شود:مگر یهودیان زمان مریم نمی‌دانستند که هارون صدها سال پیش از مریم مرده‌است؟ چگونه ممکن است چنین اشتباهی مرتکب شوند!؟ درپاسخ باید گفت که در فرهنگ یهود ذکر نسبت فامیلی بزرگان و نامداران قوم درکنار نام یک‌ شخص برای نشان دادن اهمیت و اعتبار طایفه‌ای آن شخص است.


 مثلا: یهودیان زمان حضرت ‌عیسی (ع) حضرت ابراهیم (ع) را پدرخود می‌خواندند حال آنکه بین آنها و حضرت ‌ابراهیم حداقل 42 نسل (به ‌روایت انجیل ‌متی) و یا 55نسل (به‌روایت انجیل‌لوقا) فاصله وجود دارد(حدود 2000 سال‌ فاصله زمانی) به دو نمونه زیر نگاه کنید


 (یهودیان) درجواب‌ او(عیسی) گفتند که پدر ما ابراهیم است. عیسی بدیشان ‌گفت اگر اولاد ابراهیم می‌بودید، اعمال ابراهیم را بجا می‌آوردید.

انجیل‌یوحنا_باب8_بند39
https://biblehub.com/john/8-39.htm

آیا تو از پدر ما ابراهیم که مُرد و انبیایی که مردند، بزرگتر هستی؟خود را که می‌دانی؟

انجیل‌یوحنا_باب8_بند53
https://biblehub.com/john/8-53.htm


همچنانکه می‌بینید دراینجا یهودیان،حضرت ابراهیم را پدرخود می‌خوانند که البته منظورشان نشان دادن نزاکت و فخر به شجره‌ نامه‌ شان است و حضرت ‌عیسی (ع) می‌فرماید که اعمال آنها برخلاف اعمال ابراهیم است. یعنی بحث برسر حفظ اعتبار است و الزاما فرزند ‌مستقیم بودن را نمی‌رساند. در انجیل ‌متی نیز می‌خوانیم که عیسی پسر داود و داود پسر ابراهیم است

 کتاب ‌تاریخچه‌ عیسی مسیح، پسر داود، پسر ابراهیم.

انجیل‌متی_باب1_بند1
https://biblehub.com/matthew/1-1.htm

حضرت‌عیسی(ع)حتی اگر از نسل حضرت داود (ع) هم بوده باشد،بازهم فاصله ‌ما بین‌ آندو 27 نسل(به ‌روایت انجیل ‌متی) و یا 42 نسل(به روایت انجیل‌لوقا) می‌باشد (حدود1000سال). پس می‌بینیم کسی را پسر کسی خواندن ‌در فرهنگ یهود برای ارتقا موقعیت اجتماعی بوده است و الزاما بمعنی همزمان بودن آن دو نیست. حتی خدا نیز پدر یهودیان خوانده شده است. به آیه زیر دقت کنید 

 آنها (یهودیان) به ‌او (عیسی) گفتند: ما حرامزاده نیستیم، ما یک پدر داریم و آن خود خداست.

انجیل‌یوحنا_باب8_بند41
https://biblehub.com/john/8-41.htm

حتی‌ یهودیان برای توهین به حضرت‌عیسی (ع)اورا سامری می‌خواندند،که البته فقط برای توهین به آنحضرت بود چراکه می‌دانستند او ارتباط خونی با سامریان نداشت


پس یهودیان درجواب او(عیسی)گفتند: آیا ما خوب نگفتیم که توسامری هستی و دیو(جن) داری؟

انجیل‌یوحنا_باب8_بند48
https://biblehub.com/john/8-48.htm


سوال: قومی که هم خدا وهم جد ّ2000 سال پیش خود را پدر می‌خوانند، آیا ممکن نیست کسی را فامیل شخصی بخوانند که 1400 سال باهم فاصله زمانی داشته‌اند؟

قسمت دوم

شاید سوال بشود: از کجا معلوم می‌شود شجره‌نامه مریم درنسل هارون به یک شاخه می‌رسد و مریم از همان نسل هارون است؟


پاسخ این ‌است ‌که:

 اولا هیچ الزامی به آن نیست. همچنانکه توضیح داده شد منظور از نسبت دادن کسی به کَس دیگر برای ذکر اعتبار است ‌و بس (مانندفرزندخدا خواندن یهودیان). ثانیا طبق خود کتاب مقدس انجیل‌لوقا، مریم و الیزابت فامیل بودند و الیزابت از نسل هارون بود. 


Ἐγένετο ἐν ταῖς ἡμέραις Ἡρῴδου βασιλέως τῆς Ἰουδαίας ἱερεύς τις ὀνόματι Ζαχαρίας ἐξ ἐφημερίας Ἀβιά, καὶ γυνὴ αὐτῷ ἐκ τῶν θυγατέρων« Ἀαρών» καὶ τὸ ὄνομα αὐτῆς Ἐλεισάβετ.

ترجمه:در ایام هیرودیس ، پادشاه یهودیه، کاهنی #زکریا نام از فرقه ابیا بود که زن او از دختران #هارون بود و الیزابت (الیصابات) نام داشت

انجیل‌لوقا_باب1_بند5
http://biblehub.com/text/luke/1-5.htm

 بله، موضوع زمانی جالب میشود که انجیل لوقا نقل میکند که فرشته زمانی که بشارت ولادت عیسی را به مریم میدهد به اون میگوید نزد خویشاوند خود الیصابات برو:

   καὶ ἰδοὺ «Ἐλεισάβετ ἡ συγγενίς»  σου καὶ αὐτὴ συνείληφεν υἱὸν ἐν γήρει αὐτῆς, καὶ οὗτος μὴν ἕκτος ἐστὶν αὐτῇ τῇ καλουμένῃ στείρᾳ·

ترجمه: (فرشته به مریم گفت): اینک الیصابات از بستگان تو در پیری به پسری حامله شده و این ماه ششم است،مر او را که نازا میخواندند.

انجیل‌لوقا_باب1_بند 36

http://biblehub.com/texts/luke/1-36.htm


واژه یونانی συγγενίς به معنی بستگان و خویشاوندان است👇

http://biblehub.com/text/luke/1-36.htm


در ترجمه های انگلیسی مربوط به این واژه چند معادل برای این کلمه قرار داده اند:

1 ترجمه kjv آنرا Cousin ترجمه نموده است به‌ معنی:عموزاده، خاله زاده، عمه زاده،دختر عمو دختر دایی:

And, behold, thy cousin Elisabeth, she hath also conceived a son in her old age: and this is the sixth month with her, who was called barren

http://biblehub.com/kjv/luke/1.htm

2 ترجمه niv آنرا relative ترجمه‌ نموده است به معنی: خویشاوند، فامیل:

Even Elizabeth your relative is going to have a child in her old age, and she who was said to be unable to conceive is in her sixth month

http://biblehub.com/niv/luke/1.htm


ودر ترجمه عبری واژه אחינתכי یا  אחיינתך با تلفظ  «اخینتک» با همان معنای خویشاوند خواهری یا خواهر زاده آمده است:

והא אלישבע אחינתכי אף הי בטנא ברא בסיבותה והנא ירחא דשתא לה להי דמתקריא עקרתא

http://aramaicnewtestament.org/gospel/luke_1.htm


دقیقا به مانند کلمه  «اخت» در قرآن به داشتن هر نوع نسبت با کسی دلالت دارد، نه اینکه الزاما به معنای خواهر باشد.نمونه ای از کاربرد کلمه #اخت در قرآن که به معنای خواهر نیست:

قَالَ ادْخُلُوا فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ فِی النَّارِ کُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّىٰ إِذَا ادَّارَکُوا فِیهَا جَمِیعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِّنَ النَّارِ قَالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَلَٰکِن لَّا تَعْلَمُونَ

سوره‌اعراف_آیه38


نکته مهم دیگر این است که یهودیان بخاطر شهرت مریم به پاکدامنی او را به میریام (خواهر هارون) تشبیه کرده و لذا از دیدن کودک در شگفتی بودند. کتاب مقدس میریام را نییه (پیامبر زن) خوانده است و نسبت خونی او با حضرت موسی و هارون (ع) تیز منزلت او را دو چندان کرده است و لذا با تشبیه کردن مریم به میریام و خواهر هارون خواندن او بر تعجب خود از بچه دار شدن مریم تاکید نمودند. مثل این میماند که یهودی بنیامین نامی را که انتظار میرفت مانند بنیامین برادر حضرت یوسف (ع) درستکار میبود، اما عمل ناشایستی از او سر زده است و لذا یهودیان باطعنه به او میگویند: ای برادر یوسف این چه کاری است که کردی؟ 


با یک محاسبه سر انگشتی میتوان فهمید که چون الیزابت (همسر حضرت زکریا ع) از نسل هارون (ع) بود، و مریم فامیل الیزابت، بنابراین باید اجداد مریم فامیل هارون بوده باشند. از آنجا که نام مریم شبیه به نام میریام (خواهر موسی و هارون ع) بوده و هر دو از خانواده درستکار و مومن بوده اند، یهودیان با مشاهدة مریم بهمراه بچه اش، بصورت طعنه و سرزنش او را خواهر هارون خطاب کردند تا حداکثر تعجب خود را از بچه دار شدن مریم به نمایش بگذارند. پس اگر قرآن میفرماید که یهودیان مریم را خواهر هارون خواندند، با توجه به دلایلی که ذکر شد کاملا" درست و قابل قبول میباشد. و پیامبر اکرم (ص) 1400سال پیش پاسخ این شبهه پوسیده را داده است.

قسمت سوم

مرحوم طبرسى در  مجمع البیان  این معنى را در حدیث کوتاهى از پیامبر(ص) نقل کرده است همچنین در  کتاب سعد السعود آمده، چنین میخوانیم:

پیامبر(ص) مغیره بن شعبه را به نجران (براى دعوت مسیحیان به اسلام) فرستاد، جمعى از مسیحیان به عنوان خرده گیرى بر قرآن گفتند: مگر شما در کتاب خود نمیخوانید یا اخت هارون! در حالى که میدانیم، اگر منظور هارون برادر موسى است، میان مریم و هارون فاصله زیادى بود؟ مغیره چون نتوانست پاسخى بدهد، مطلب را از پیامبر(ص) سؤال کرد، پیامبر (ص) فرمود: چرا در پاسخ آنها نگفتى در میان بنى اسرائیل معمول بوده که، افراد نیک را به پیامبران و صالحان نسبت مى دادند!

تفسیرنورالثقلین_ج3_ص333
http://lib.eshia.ir/12024/3/333
الأمثل‌فی‌تفسیرکتاب‌الله‌المنزل
جلد 9_صفحه437
http://lib.eshia.ir/15357/9/437

 

جمع بندی؛ با توجه به دلایل مطرح شده در کتب عهدین واضح است که نسبت خواهر بودن مریم (س) با هارون، یک نسبت مستقیم نیست و صرفا به جهت یادآوری و پاک بودن مریم (س) به هارون نسبت داده شده است که از اجداد پاک مریم (س) بوده است 

پایان 

 

به کانال دروغ ها و خرافات ملحدین بپیوندید؛ 

@zandiq_iq7