بسمه تعالی 

اسلام ستیز میگوید: امام علی (ع) دست یک سارق (دزد) را به شهادت دو نفر قطع کرد، بعد از مدتی آن دو نفر گفتند اشتباه کردیم... سپس نتیجه گرفته که امام علی علم غیب نداشته اند و الا چنین نمیشد !

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

پاسخ : این ماجرا هیچ منافاتی با علم غیب ائمه (ع) ندارد و نویسنده ی معاند یا از سواد کافی برخوردار نیست یا قصد فریب عوام الناس را دارد.

معصومین علیهم السلام مأمور بودند در قضاوات، بدون تکیه به علم غیب و ارتباط با عالم ملکوت عمل کنند و طبق شرایع اسلام! مثلا در طرفین نزاع مدعی و منکر را مشخص کنند با شهادت عدول مدعی یا قسم منکر حکم دهند، نه اینکه جبرئیل نازل شود و بگوید کدام یک مقصر است! خیر اتفاقا کاملا باید عادی و زمینی و بشری عمل میکردند...

امام صادق علیه السلام فرمودند:

 پنج چیز است که باید قاضى درباره آنها به ظاهِر حکم  عمل کند: ولایت، همسران میراثها، ذبایح و شهادات هر گاه شهود ظاهرا امین و در خور اعتماد باشند، شهادتشان پذیرفته است و لازم نیست از باطن آنها جستجو کرد.

منبع؛ اصول کافی ج ۷ ص ۴۳۱ 
https://bit.ly/2RKx2oR
منبع؛ من لا یحضره الفقیه ج ۳ ص ۱۶

https://bit.ly/2TTTXkg
منبع؛ تهذیب الأحکام ج ۶ ص ۲۸۳
https://bit.ly/2RRwWLY

شیخ جعفر سبحانی حفظه الله میفرماید:

و چنین است که میبینیم در احادیث منقوله از ائمه (ع) که ایشان تاکید میکنند بر این موضوع که شیوه ی قضاوت و حکم دادن آنها بین مردم ، بر اساس اسباب عادی (ظاهری) مانند شهادت و یمین (عقد سوگند) است و نه بر اساس علم غیبشان (یعنی بر اساس علم غیب قضاوت نمیکنند) چنانچه از امام صادق (ع) روایت شده که پیامبر (ص) فرمودند همانا من بین شما با توجه به بینات و سوگندها قضاوت میکنم 

منبع کتاب مفاهیم قرآن ج ۳ ص ۴۵۵
https://bit.ly/2NVORQI
منبع اصول کافی ج ۷ ص ۴۱۴ ح ۱
https://bit.ly/2ROeaVL

پس قضاوت به ظاهر ماموریتی الهیست و شارع مقدس چنین اراده فرموده . کاملا هم عقلانی و لازم است که پیشوایان دین در اداره ی امور جامعه و قضاوت بدون استفاده از علم غیب عمل کنند که بتوان از عمل ایشان برای آیندگان و سایر مسلمین الگو برداری کرد البته ممکن است در مقام دوم و سوم استثناءاتی ولو اندک باشد لکن جریان اصلی اداره امور و قضاوت اینگونه بود که معصومین (ع) زمینی و بشری عمل کنند.

 دها سند پیرامون اخبار غیبی ائمه علیهم السلام موجود است به طور مثال؛

امام علی (ع) فرمودند؛ قطعا امام حسین (ع) کشته میشود و همانا من میشناسم خاکی را که در آنجا کشته میشود،که نزدیک به دو نهر است.

مصنف بن أبی شیبه ج ۷ ص ۴۷۷
https://bit.ly/2RpIcQO

( و غیره )

علم غیب ج ۱ ص ۱۲۵
https://bit.ly/2TVAQGk

جدای از قضیه فوق؛ علم امام، شانیست نه مداوم، اگر بخواهد بداند خدا به او میفهماند ! چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: امام اگر اراده کند بداند، خدا به او میفهماند !

منبع؛ اصول کافی ج ۱ ص ۲۵۸
https://bit.ly/38zaY7p

[ در مورد علم غیب نکات دیگری را هم میتوان افزود اما در این گفتار الزام آور نیست ]

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

#پایان
#اسقاط_شبهه

Zandiq_IQ7@

http://antizandiq.blog.ir