علم ایرانی در زمان سلسله صفویه؛ 

اطلاعات عمومی

https://bit.ly/2tCinDX
➖➖➖➖➖➖➖➖➖

‌ در کتاب تاریخ ایران کمبریج میخوانیم؛

سیاحی انگلیسی که زمان مرگ شاه عباس اول هنوز در ایران بود و گزارش خود را چهار سال بعد از بازگشت به لندن منتشر کرد توماس هربرت بود. گزارشات او در مورد علم ایرانی چکیده ای کلی و مفید است. او که در مورد پزشکان مینویسد، میگوید؛ تا آنجا که فهمیده ام، آنها بسیار خوب دانش آموخته اند و برخی شان فیلسوف اند، به هر حال کتابخانه هایشان کوچک، کتاب هایشان اغلب عربی، اما گزیده و مفیدند و چنانند که عمل و مهارت آنها را افزایش میدهند؛ من دریافتم که آنها در کمال مهارت گیاهان و سبزیجات را بیش از مواد معدنی ترجیح میدهند.

آنها در علوم زیادی استادند و از نجوم لذت می برند. بسیاری از نویسندگان عرب هم در زمینه فلسفه طبیعی و هم در زمینه ریاضیات در آن بخشها پیشرفت کرده اند و بیشتر کتابهایی که میخوانند عبارتند از کتابهای بقراط، جالینوس، ابن رشد، فارابی، ابوعلی سینا، ابن اسحاق، ابوعلی، محمد عبدالله، بن الادیب، ابوبیر، رازی، غزالی، و ابومزار.

هربرت میگوید که از میان شهرها، شیراز مدرسه ای دارد که در آن فلسفه، ستاره شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضیات تدریس می شود؛ این مدرسه معروفترین مدرسه ایران است. در حالیکه اصفهان در میدان، مغازه ها،،،،" تنوعی وسیع از داروها و عناصر دارویی را به نمایش می گذراند که مانند آن را در هیچ شهر اروپایی ندیده ام؛ امری که به پزشکانی که به معاینه و تشخیص می پردازند، دلگرمی میدهد. او همچنین به منبع انقوزه در منطقه لاهور و رودخانه ایندوس اشاره میکند و بر انبوه جنگلهای توت سفید برای پرورش کرم ابریشم در بخشهای شمال کشور در ایران تأکید می ورزد. او نیز به مانند سیاحان دیگر به تقدیس سنت در بین مردم توجه دارد؛ همچنین است تبعیت از تقویم قمری، و فقدان تمایل و شوق عمومی به اختراع و ابداع.


 منبع؛ کتاب تاریخ ایران کمبریج، جلد ششم، قسمت سوم دوره صفوی، ویراستار پیتر جکسون و لورنس لاکهارت، ترجمه دکتر تیمور قادری، صفحات ۱۱ و ۱۲ _ اسکن


http://uupload.ir/files/ylyw_img_20200124_014413_375.jpg

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تحقیق؛ کار گروه تحقیقاتی دروغ ها و خرافات ملحدین


 @Zandiq_IQ7
http://antizandiq.blog.ir